HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Sennheiser HD 530/600/650
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mathiasejohnson
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/03/14 :  00:38:38  Show Profile Send mathiasejohnson a Private Message
Jag stod i valet och kvalet att köpa Sennheiser HD 650, och hade mer eller mindre bestämt mig att köpa dem, olyssnade. Jag gick ner till den lokale hifiaffären. Tog med mina 13 år gamla HD 530 som referens. Förväntade mig givetvis att dessa skulle låta klart sämre än både HD600 och 650. Jag började med 650 modellen, och tyckte inte det lät så där superbra, men det kunde ju vara en hörvilla. Jag lyssnade med en X-Can v2. Jag kopplade in mina gamla HD 530, men till min förvåning (fastän jag kopplade in dem direkt in i CD spelarens uttag) lät de inte mycket sämre än HD650?!? Detta trots allt att inte mina HD530 är så värst inspeladetrots åldern, ifall HD650 inte heller var inspelade. Jag växlade fram och tillbaka mellan Xcan och CD spelaren, men det lät inte mycket till HD650s fördel. :-(
Då tänkte jag att det inte var någon idé att köpa dem för 4500 kr om de inte skulle låta bättre än så här. Jag fick testa ett par HD600 istället, och då lät de plötsligt klart bättre än både mina gamla 530 och HD650. Till och med killen i affären höll klart med. Nu kan det ju vara så att de inte är inspelade (650), men att de skulle bli så pass mycket bättre har jag svårt att tro, isåfall skulle man ju aldrig våga köpa dem, dvs om de inte spelat in dem ordentligt.

Så mitt betyg blir följande

HD530 3.5
HD600 4.5
HD650 4.0

Tyvärr! Jag hade verkligen hoppats att ta hem ett par 650, men jag köpte 600 modellen istället eftersom jag åtminstone vet att de låter skapligt.
Kan ju tillägga att Xcan v2 inte gjorde så där jätte mycket för ljudet jämfört med att endast plugga in kabeln direkt in i CD uttaget. CDn var en gammal Onkyo. Jag kör direkt i min förförstärkare (AVM Evolution V1, samt två monoblock av märket AVM, med Perreaux CD spelare)

Så vad är min summering?

Jag tror definitivt att ett par hörlurar kön förbättra ljudet, och likaså en separat hörlursförstärkare, men inte speciellt mycket.
Någonstans har jag sett att man med en hörlursförstärkare kan förbättra en "dålig" hörlur till det bättre, men det är nog bättre att lägga dem på ett par nya lurar istället.

MJ

Edited by - mathiasejohnson on 2004/03/14 00:44:49

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/14 :  02:04:08  Show Profile Send HEGE a Private Message
Intressant recension!

Fast ifall HD650 inte var ordentligt inspelade kan jag nästan förstå att de inte lät så övertygande. Jag har lyssnat en hel del på HD600 och de öppnade upp betydligt efter en tids inspelning. Jag vågar nästan påstå att det lät som en helt annan lur efter ett tag. Antar det borde vara likadant med HD650. Men jag vet inte säkert då jag inte jämfört själv. Någon annan som kanske har mer erfarenheter av HD650 och kan berätta mer?

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/14 02:22:32
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/14 :  04:22:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trots allt något förvånande, men intressant.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:06:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
HD650 har mycket litet egenkaraktär i förhållande till de flesta andra hörlurar. Om man hårdrar det litet så får man ut vad man stoppar in. Dvs att om man kör dem från en gammal Onkyo så låter det gammal Onkyo och hörlurarna snyggar inte upp det hela. Det gör att HD650 kan låta litet grått och trist i många kombinationer.
Jag provlyssnade i affär och jag skulle aldrig köpt dem om jag trodde att jag skulle få det ljudet. Det enda användbara var att det gick att jämföra dem med HD600 som jag visste hur de låter och jag fick värdera dem i relation till skillnaden mot HD600. Jag blir dock förvånad över att du knappt hörde någon skillnad i förhållande till HD600 där jag tycker att skillnaden är rätt stor och går fram även med utrustning som inte är så bra.
Med bra källa och drivning tycker jag att de låter mycket bra, så pass bra att det i de flesta avseenden konkurrerar med mycket dyra stereoanläggningar. Jag kör för närvarande så här:

Lindemann CD1 SE -> WireWorld Gold Eclipse -> Meier Audio Prehead -> HD650 med Zu Mobius kabel
(CD och förstärkare drivna med PS Audio P300)

HD650 blir klar bättre med en Zu hörlurskabel. Det tar ca 150 timmmar att bränna in HD650.

Det som kan vara en värdefull erfarenhet från recensionen är att det troligtvis är bortkastade pengar att lägga 4500 kr på ett par HD650 om man inte har en bra källa och bra drivning.




Go to Top of Page

mathiasejohnson
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:26:07  Show Profile Send mathiasejohnson a Private Message
Det kan ju mycket väl vara så att HD650 inte var inspelade riktigt.
Även om de jag köpte (HD600) var nya ur boxen och inte inspelade heller. Oavsett källa, dvs i detta fallet en gammal Onkyo, samt en gammal Marantz förstärkare (typ i 2000 kronors klassen), och en X-can v2, så borde ju HD650 låta "bättre" än HD600. Nu vet jag ju inte om HD650 måste spelas in ännu längre än HD600 t ex. Kanske var det ett måndags ex jag fick tag på. Jag lyssnade även på HD 650 och HD600 på NK i Sthlm för några månader sedan, och även om jag inte lyssnade så värst mycket så har jag för mig att jag drog samma slutsats, dvs att HD600 lät bättre än HD650.
Nu har jag aldrig haft erfarenheten att lyssna på hur ett par "riktiga" hörlurar låter efter de har spelats in, men jag har svårt att tro att de kan låta så mycket bättre efter dessa 150 timmar. Jag hoppas givetvis jag har fel, eftersom det var HD650 jag ville ha, men kunde ju inte hosta upp 1500 kronor mer än mina HD600 när de lät klart sämre, och hoppas att de skulle bli bättre allt eftersom. Butiken skulle låta hörlurarna gå några dagar för att bli inspelade, annars lär de inte få några sålt.

Det är säkert sant att de låter bättre med andra kablar och annan källa, etc, men allting lika, så lät trots allt HD600 bäst, därför köpte jag dem, annars hade jag köpt HD650. De har ju fått extremt bra kritik, så det måste ju vara fel på lurarna, antingen att de inte var inspelade, eller nåt annat. Det var bara min notering när jag jämförde dem.

MJ
Go to Top of Page

mathiasejohnson
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:29:51  Show Profile Send mathiasejohnson a Private Message
Ett tillägg till Anders47:s inlägg:

Jag blir dock förvånad över att du knappt hörde någon skillnad i förhållande till HD600 där jag tycker att skillnaden är rätt stor och går fram även med utrustning som inte är så bra.
Det var inte HD600 och HD650 jag knappt hörde skillnad, utan mina gamla HD530 och HD650 jag inte hörde stor skillnad. Lite högre definition i HD650, men annars lät de någorlunda lika, definitivt inte 3500 kronors skillnad och 13 års utveckling.

MJ
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:41:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag jämförde HD650 och HD600, så upplevde jag HD650 som en betydlig förbättring med renare och tydligare ljud. Dessutom var basen lite bättre på HD650. Faktum är att skillnaden var större än vad jag förväntade mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000