Som allra snabbast har jag testat hörlursutgången på Model CD med ett par Sennheiser HD580, dvs ganska tungdrivet. Jag gjorde inget långtest men det var förvånandsvärt bra. jag hade förväntat mig mindre. Jag kan bara gissa att utgångarna är likartade på Model One och Model CD.
Jag jämförde tre cd-spelare för att ha som hörlursburk på jobbet: Marantz cd5000, Onkyo DX-7333 och Kloss Model CD (samtliga mellan 2500:- och 3000:-). Alla spelare utvärderades med inbyggda hörlursförstärkaren, vilket innebär att jag har svårt att uttala mig om skillnader mellan maskinernas lågnivåutgångar. Jag antog att Klossen skulle vara en outsider, så jag spenderade mest tid mellan Marantzen och Onkyon. Marantzen klar segrare. Klossen sedan var faktiskt strået vassare än Onkyon, men inte riktigt lika livlig som Marantzen, men den kom nära. En positiv överraskning som sagt var. Väl värd sina 3000:- vad gäller utsignal till Sennheiser HD580.
Krav på spelaren var att den skulle ha en hörlursutgång, så många spelare föll bort. Det finns säkert bättre spelare för 3000:- om man släpper det kravet.