Jag har just bytt ett högtalarelement och lött fast anslutningarna till internkablaget. Jag undrar hur man vet att lödningen har blivit riktig? Kablarna sitter fast och så men kan man se på lödningen om det är en kallödning eller ej? Är detta viktigt om lödningen ändå sitter fast? Var kanske lite skakig på handen vid lödningen, Kan detta göra att lödningen ej blir som den skall? Tacksam för tips om hur man bäst gör sådana här lödningar.
Om lödningen ser matt ut så kan det vara en kallödning, oftar blir de bra lödningarna ganska blanka. Men det finns säkert också andra sätt att upptäcka en kallödning! De andra frågorna vet jag inte svaret på, men det gör säkerligen någon annan (som kan rätta mig också om jag har fel i vad jag ovan skrev).
Man ser om löd tennet sugits upp ordentligt på kablarna om lödningen är som den ska. Det ska liksom bilda en liten "bergstopp" runt ledaren. Inte en "vulkan" med ledaren i mitten.
Sen så är det enklast att testa genom att dra i kabeln och vicka på den lite krafigare. Lossnar det inte så sitter det förmodligen som det ska.
Kanske ska tillägga till peranders kommentar att det är allra viktigast att allting är stilla under tiden som tennet stelnar, dvs efter du har tagit bort lödpennan.