Hej va som vanligt på skattjakt i helgen och kom över en vad jag tror är en rörtestare men det kan mycket väl vara något annat
Det enda som står skrivet på den som kan indikera märke är:
Euratele-köln
Dessutom så är alla kontroller på tyska. Här kommer en bild iaf
Det jag vill veta är om någon möjligen vet hur den fungerar då jag inte hittade någon manual till den på stället jag köpte den på.
Det jag har förstått är att dom små spakarna skall ställas in beroende på viket rör som skall testas men det känns lite hopplöst att testa sig fram...
Man kan ju även lägga märke till att den saknar någon indikeringsmätare av något slag som brukar finnas på rörtestare Det enda som finns är utgångarna "C" "A" "S10" och "+" "-"
Kan "C" stå för catod och "A" för anod?
"S10" går endast till pin 9 på den 10poliga sockeln vad kan "S10" vara till?'
Kan det vara så att man ska koppla in en extern mätare på dessa uttag?
Vredet "Betriebsart" tror jag är vredet för att välja rörtyp.
Kan det vara så att "T1,T2" står för triod? och "D1,D2" står för diod?
Vad kan "I" betyda?
"Eichung" borde stå för spänningen till rören om jag har fattat det rätt?
"+,-" tror jag bara är uttag för spänningen då dessa går vidare till trafon så man ska nog inte koppla in en extern spänningskälla.
Gahh många frågor och manualen borde ju svara på dom så vet någon var man kan hitta en eller vet någon hur den fungerar?
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Ehmmm nu när jag har stakat mig fram i manualen så har jag kommit fram till att "A,C" är till toppanslutningar till ex diodrör... Duhh... att jag inte fattade det:P
Aja det jag har kommit fram till är iaf att man ska ansluta en amperemeter på "+,-" Fast jag klurar fortfarande på om ska läsa av likström eller växelström?
Jag tror att det är likström då värdena man får fram då stämmer bättre än dom vid växelströmsmätningarna
???
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Denna rörprovare ingick i en "Radioskola" (tror det var NTI??????) jag har själv ett demolerat ex....
OM jag minns rätt , så "måste" du har rätt mätinstrument för att den skall visa NÅT så när rätt. Även det bygde man själv. (Jag tror det var ett vanligt 1mA intrument som grund...) Jag kan försöka hitta manualen... men det tar tid att leta ... det finns TON av bråte...