Denna tråd borde kanske höra hemma på ett annat forum på denna site, men jag gör ett försök här...
Jag undrar helt enkelt hur en D/A omvandlare i en, låt säga, 3-4 år gammal CD-spelare (i prisklassen 3-4 k) står sig i jämförelse med en D/A omvandlare som finns inbyggd i en ny flerkanalare typ Yamaha RXV 740 RDS? Jag vet det enbart går att ge generella svar på detta, men dock...
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Tja, nog utvecklas da-omvandlarna alltså chipen och i en ny receiver borde man hitta bra d/a omvandlare för 96kHz 24 bit sampling. Denna nya dac borde generellt ge bättre omvandling med parametrar som signal/brus och linearitet. Sedan är det en annan fråga att du bara får en omvandling på 44Khz 16 bit sampling när du kör digitalt till receivern. Att tänka på är att också att jag tror att det snart börjar bjudas ut budget-CD-spelare med uppsampling till 192kHz 24bit - då kan man räkna med att de nya spelarna kör om receivern.
Detta är alltså bara generella antaganden - om man nu har en gammal CD-spelare med mycket bra handhavande av digitalsignalen kunde det förståss också tänkas att CD-spelaren är bättre än receivern. Har inte testat en sådan uppsättning de senaste 5 åren så jag bara antar.
Uppsampling låter inte alltid bättre (det är fortfarande bara 16 bitar, resten är utfyllnad och inte ny information) men ibland kan det mjuka upp ljudet litegrann. Min äldsta CD spelare som inte tjänstgör längre (också den från Denon) är från 1996 och den tjänar helt klart på att köra digitalt in i min processor (AVC-A10SE).
Får hålla med marcus där, det är inte vilka siffror som sitter på D/A omvandlaren eller åldern som avgör utan allt runtomkring och hur allt är sammansatt osv...