HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OTL-rörsteg, men hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/18 :  12:40:56  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Såvitt jag kan begripa, och det vill inte säga lite.
Det vill säga väldigt lite, så verkar det lite av en onödig kringående rör-else att krångla med OTL-slutsteg.

Alltså, för att få ner ut-impedansen samtidigt som man vill undvika sluttransformatorer, så kör man med hela klasar av slutrör...

På sin tid, så var det ju ganska vanligt med högtalare på 800 Ohm.
Varför inte låta tillverka sådana högtalare istället?
Då kunde kanske ett normalt rörsteg (med ett eller två slutrör) driva dessa element UTAN trafo!

Yttermera: Hur skulle ett transistorsteg fungera ihop med en 800 Ohmare?

(Vi dryftade detta igår, men beslöt att bordlägga spörsmålet till idag, då vi anade en akut kompetensbrist...)

Mvh
:-)

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/18 :  12:49:40  Show Profile Send norman a Private Message
det är ju mycket lämpligt att driva högohmiga högtalare direkt med rör utan trafo, blir dock lite farliga spänningar ut till högtalarn om man är där å fingrar...

"Yttermera: Hur skulle ett transistorsteg fungera ihop med en 800 Ohmare?"

Om man bygger transistorsteget för att driva en last på 800ohm skulle det fungera bra (får hitta transistorer som tål hög spänning), det skulle däremot inte att funka bra med ett vanligt transistorsteg p.g.a. att det har alldeles för låg spänning.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/18 :  12:55:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by norman

det är ju mycket lämpligt att driva högohmiga högtalare direkt med rör utan trafo, blir dock lite farliga spänningar ut till högtalarn om man är där å fingrar...

"Yttermera: Hur skulle ett transistorsteg fungera ihop med en 800 Ohmare?"

Om man bygger transistorsteget för att driva en last på 800ohm skulle det fungera bra (får hitta transistorer som tål hög spänning), det skulle däremot inte att funka bra med ett vanligt transistorsteg p.g.a. att det har alldeles för låg spänning.

Tack! Ett bra svar, som till och med jag begriper!
Men, blir den höga spänningen så farlig? Det bör ju bli ganska låga ström-värden i gengäld, eller?

Vet du om det tillverkas slika element?

"Hellre lite spänning än att ligga och sprattla mitt i strömmen!"

Mvh
:-)

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/18 :  13:00:36  Show Profile Send norman a Private Message
"Men, blir den höga spänningen så farlig? Det bör ju bli ganska låga ström-värden i gengäld, eller?"

om man skall ha ut några watt så kommer strömmen bli tillräcklig för att det inte alls skall vara nyttigt.. (man tål ju bara runt 50mA har jag för mig..)

"Vet du om det tillverkas slika element?"

ingen aning...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000