HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter: priciper och formler...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:28:10  Show Profile Send edison a Private Message
(Sorry om detta blev långt, men jag vill ju veta... ;-)

Har med mitt Monacor/Niels Nörbys "CAAD"-program tagit fram ett par ex på 2-vägs / 2 khz / 12 dB filter (8 ohms bas, 6 ohms diskant, nominell impedans)
Ser att Butterworth "skall" ha lägre värden på båda spolarna, samt högre på kondensatorerna.Båda skall enligt CAAD ha polvänd diskant.
Så långt allt väl (vet att dessa är standardlösningar som bara "följer formlerna", men tar dem som exempel för min fråga)

Så:
Många filter man ser har helt andra förhållanden mellan kondning/spole, och även mellan bas/diskant.
Det senare antar jag beror på att man pga vissa avvikelser i frekvensgång sätter en "nominell delning" som blir lite olika för resp. element relaterat till vad standardformeln säger.
---------------------------------------------------------------------
Men exakt vad händer, principiellt, om jag tex i ett Linkwitz-Rileyfilter för 2000 hz (som enligt CAAD skall ha 6,6 mF kondning samt en 0,95 mH spole till diskanten) ändrar på spole resp. kondensator?
Om jag tex kör med "rätt" kondning och bara ändrar spolen, vad sker med högre resp lägre spolvärde???
Om omvänt, vad sker med "rätt" spole och högre/lägre kondningsvärde???

Gärna svar på detta gällande basen också...
---------------------------------------------------------------------

Anledningen är att jag kollat en del filter här och där som påstås dela vid viss frekvens, och som använder exakt samma diskant som jag har i mina golvare, SS 2905/9300/00 (tar 2000 hz som exempel bara) och där varken basens eller diskantens filter har något av värdena "korrekt" enligt standarden, oavsett man nu avser ett L-R eller Butterworthfilter.

(Den verkliga skillnaden mellan L-R/Butterw. ljudmässigt vet jag inte, men det är de alternativa 12 dB filter mitt program föreslår)

Jag har provat ett diskantfilter fran "ARIEL" kitet,

http://www.nutshellhifi.com/Arieltxt2.html#top

där man enligt författaren skall ha normal pol, dvs + till + för diskanten (denna är det främst jag vill fixa till just nu) men jag upptäckte nyligen att ljudet öppnar sej avsevart, ja enormt mkt, när jag polvände diskanterna.Massor av detaljer, mer nivå längre upp i kurvan, samt långt mindre aggressivitet vid högre volym än tidigare...
(Vet att 2905/9500 inte är exakt samma som mitt)

Kollar på filtret och jämför sen med CAADs förslag, och inget stämmer...ARIEL har kondning på 5,6 (alt 5) mF, samt 0,3 mH spole, och tittar jag i CAAD så finner jag inte denna kombi vid någon vald delningsfrekvens, så jag antar att detta filter är en sorts "moddad" lösning.Ariels "target-frekvens" nämns inte vad jag minns, så jag "letade" efter den genom att välja olika frekvens i CAAD, men fann som sagt inte vilken denna "5 mF kond & 0,3 mH spole" avser att dela vid.

(Märker att det glappar lite mellan bas/diskant; när jag jämför med ljudet i mina hörlurar spelar tex en cembalo på en CD ganska svagt via högt, så att ARIEL har ganska mkt högre delning än 2000 hz är uppenbart, också vid kollen i CAAD)

Pga sin stigande kurva uppåt 2000 hz har jag delat basen lågt, 6 dB filter med en 2 mH spole (Efter ett SEAS kitförslag med liknade baselement med mkt lik kurva som mitt 8"Excel)

Detta skulle jag ju kunna trixa till med lite tid och lust, om jag bara visste hur dessa variationer av kondning/spol vid 12 dB filtren påverkar kurvan.
Även om det är tidskrävande så går det ju fortare och är mer inom räckhåll att komma rätt om man vet lite om detta.

(Mäta vore ju optimalt...har inte såna möjligheter men är rätt sugen på att inskaffa...)

http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/26 12:36:33

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:46:47  Show Profile Send edison a Private Message
OK...för långt eller för krångligt inlägg/fråga(?)

Om jag begränsar min undran till enbart detta stycket, (som jag skrev mellan strecken...) :

"Men exakt vad händer, principiellt, om jag tex i ett Linkwitz-Rileyfilter för 2000 hz (som enligt CAAD skall ha 6,6 mF kondning samt en 0,95 mH spole till diskanten) ändrar på spole resp. kondensator?
Om jag tex kör med "rätt" kondning och bara ändrar spolen, vad sker med högre resp lägre spolvärde???
Och omvänt, vad sker med "rätt" spole och högre/lägre kondningsvärde???"

Anyone?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:27:39  Show Profile Send edison a Private Message
Snart påsk och massa ledighet(?)
Har ngn tiden som går åt för svar på mitt enkla spörsmål...?
Inlägg nr 2 i tråden räcker om du läser, där har jag fattat mej lite kortare(!)

Och, oavsett om nån kan/vill/orkar :

Glad (hifi) Påsk på alla!!! ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:29:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det som händer är ju att den "perfekta" kurvan t.ex. för 12db branthet får så att säga två knän. Ett första knä där det teoretiskt blir 6 db och sedan när andra komponenten går in så hamnar det totala på 12 db. Det som de " optimala" filtren ser till är att båda komponenterna bryter vid "samma" frekvens.....

Ska simulera lite i LspCAD, för å kolla att jag inte svamlar totalt...

Och näe jag har inte äggat upp mig ännu.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:57:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmm, hade väl halvrätt...var bara tvungen att testa lite...

Lade in en konjugatlänk för att få en någorlunda juste kurva...det som händer är att brytfrekvensen för den ena komponenten flyttas, detta leder antingen till det jag kallade för knä eller så blir det en topp/oscillering/insvängning....

Här är simuleringarna....

http://bildarkiv.hififorum.nu/lucifer/edisonsim_varyingC.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/lucifer/edisonsim_varyingL.JPG

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:24:03  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Q värdet och delningsfrekvensen ändras, hehe jag ser nu att Lucifer just observerat detta. Delningsfilter är inte helt lätt att grejja. Om man har möjlighet att mäta på sina alster blir det en bra bit enklare. Svårt att ge ngt råd i detta fall, kanske någon som använt samma element kan ge ngt tips?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:09:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Om jag tex kör med "rätt" kondning och bara ändrar spolen, vad sker med högre resp lägre spolvärde???
Om omvänt, vad sker med "rätt" spole och högre/lägre kondningsvärde???

Om detta är för ett basfilter, dvs en seriespole och en parallellkonding, sa händer följande:
Större spole Avrullningen för bas/mellanregistret börjar längre och längre ner i frekvens med större och större spole.
Mindre spole Omvänt mot ovan, och tillslut resonerar kretsen. Du far en förstärkning i ett smalt band.
När du justerar komponenternas värde sa rubbar du pa den fina och lättspecificerade överföringsfunktionen som standard-filter har.

quote:
men jag upptäckte nyligen att ljudet öppnar sej avsevart, ja enormt mkt, när jag polvände diskanterna

Detta kan vara för att du far ett fasfel! Detta ger en luftigare och (konstigt) svävande ljudbild (enligt mig och nagra fler...).

quote:
samt långt mindre aggressivitet vid högre volym än tidigare...


Kan vara sa att du far en utsläckning vilket gör att du kan spela högre (pga utsläckning).

quote:
Kollar på filtret och jämför sen med CAADs förslag, och inget stämmer...ARIEL har kondning på 5,6 (alt 5) mF, samt 0,3 mH spole, och tittar jag i CAAD så finner jag inte denna kombi vid någon vald delningsfrekvens, så jag antar att detta filter är en sorts "moddad" lösning.Ariels "target-frekvens" nämns inte vad jag minns, så jag "letade" efter den genom att välja olika frekvens i CAAD, men fann som sagt inte vilken denna "5 mF kond & 0,3 mH spole" avser att dela vid.

Teori och praktik. Det är inte alla, eller ens manga (?), högtalare som har teoretiskt perfekta filter enligt den ena eller andra budden (alla med svarstavade namn...).
Ta en titt pa HFLS-1 - du hittar dom under ARTIKLAR pa "första sidan". Inget teoretiskt filter, men totalt med filter och element sa blir det bra (väldigt bra tom).


Generellt pratat sa vill jag pasta att dessa olika filtertyper som finns, finns för att dom är väl definierade och specifiserade. Gör du ett L-R filter far du dessa och dessa egenskaper map fas, impedanse o.dyl.

Hoppas det hjälper lite!








Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/08 :  01:43:42  Show Profile Send edison a Private Message
TACK till L*****r (också ett nick, hehe ;-), skrutten & ekpeng !!!

Just själva typen av förändring när man gör "fel" eller går bredvid dom definierade (av programmet givna) komponentvärdena var prick vad jag önskade lite inblick i!

ekpeng:
Ja, du har några förslag på vad som kan orsakat ändingen av ljudet...MEN, jag upplevde just att det blev avsevärt mindre utsläckning efter polvändningen av diskanten, en större del av tonkurvan låter nu (subjektivt visserligen) jämnhögt i nivå än innan, och enligt "standardfilter" av LR-typ med 12 db så skall ju diskanten vara polvänd...
Det sista i och för sej förutsätter (enligt normen då) att även basen har ett 12 dB LR-filter, vilket jag inte har, det är ett 6 dB, bara en seriespole.
Likväl blev det bättre, nu har jag i alla fall mer på benen vid fortsatta prov.

Ska bla prova med lägre delning; sett att många som använder 8" bas/mid med SS-diskanter (och andra liknande med låg resonansfrekvens)gör det för att slippa dela vid området där hörseln är mest sensitiv för fel.
Läge för experiment...

Tack igen!

http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/08 02:03:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000