HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Man vinner på olika sätt och stampar takten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/18 :  15:35:26  Show Profile Send markku a Private Message
Jag hittade precis en trevlig historia på rec.audio.high-end:

quote:

It's definitely my experience that the louder unit sounds better. Some years ago, at the time when just about all CD players were standardised at an output of 2V at 0dBFS, one or two manufacturers broke ranks, and had theirs give out more, like 2.2 or 2.5v. This was enough that on comparative listening tests, the louder ones came out "better".

A similar case is found for turntables, where the faster one comes out tops. As I recall, Linn LP12s ran at around 34RPM, not enough to be noticed as running fast, but enough to be thought of as more lively. No wonder they never put a strobe on the LP12 is it?

Det lär finnas olika tekniker att lura gulliga hifister

Har någon kollat den verkliga hastiheten till LINN?

mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/18 :  15:41:58  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm... svårt att tro på det linn ryktet...kom ju styrda nätdelar oxå, nån med absolut gehör borde ha sagt ngt...

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/18 :  15:56:12  Show Profile Send B Peter a Private Message
Kan det verkligen stämma, detta med 34 varv per minut? En sak är säker, gamla Chaplinfilmer är ju väldigt livliga då kameramannen snålade på filmen genom att veva långsammare! Både livligt och dramatiskt.

Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/09/18 :  15:58:04  Show Profile Send markku a Private Message
Jag vet känner inte till Stewart Pinkertons meritter, men manne är mycket aktiv på rec.audio.high-end forum. Saxar hans avslutande kommentar:

quote:

You're missing the point. The LP12 was *designed* to run slightly (but not *obviously*) fast, for the snake-oil sales trickery reasons given above.
--

Stewart Pinkerton | Music is Art - Audio is Engineering

OBS! Jag påstår ingenting, endast tycker vad spännande överraskningar man kan läsa om i hifidjungeln. Vad kan man lita på - tja, säj det - egna öron givetvis

mvh
Markku
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/18 :  15:59:39  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jag har varit med när handlaren har justerat LP12or bla min gamla när han använt strobe skiva och den har allt hållit hastighen 33 1/3
varv.

och då skulle LP12an öka hastigheten lite till om man byter från Akito till Ekos eller Aro.
eller K9 till Arkiv II eller AT/OC9

eller från gamla lagret till cirkus.

Dessutom så skulle inte noterna stämma.

MVH

Mikael

Mikael

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/18 :  22:36:41  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Jag vet känner inte till Stewart Pinkertons meritter, men manne är mycket aktiv på rec.audio.high-end forum. Saxar hans avslutande kommentar:

quote:

You're missing the point. The LP12 was *designed* to run slightly (but not *obviously*) fast, for the snake-oil sales trickery reasons given above.
--

OBS! Jag påstår ingenting, endast tycker vad spännande överraskningar man kan läsa om i hifidjungeln. Vad kan man lita på - tja, säj det - egna öron givetvis

mvh
Markku

tervä där på andra sidan det nordiska brödrahavet. har för mig att det du säger stämmer. har läst det nånstans. det betyder förvisso inte att det är sant.

sayonara
Go to Top of Page

Vrullen
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/09/18 :  22:43:15  Show Profile Send Vrullen a Private Message
jag är säker på att Linns förstärkare går för fort också

"Smaken är som röven, klöven"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/18 :  22:48:25  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Vrullen

jag är säker på att Linns förstärkare går för fort också

"Smaken är som röven, klöven"

nä dom spelar för långt!

sayonara
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/18 :  22:48:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Min Linn Axis gick för fort vid 33.3 RPM men inte vid 45 RPM.

Det har jag dock justerat med trimpottarna inuti spelaren. Kan ju vara att någon komponent drivit ur spec lite också.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  00:06:20  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:

quote:

--

mvh
Markku

Hehe, Stewart Pinkerton är ökänd på RAHE. Jag har en del erfarenheter av att diskutera med honom själv vilket aldrig leder nån annanstans än till rena otrevligheter. Han är den typen som ensam kan förstöra ett helt forum. Jag skulle inte lita ett ögonblick på något han säger eftersom han brukar häva ur sig vad som helst för att få uppmärksamhet. Bara min personliga åsikt.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/19 :  00:16:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Jag hittade precis en trevlig historia på rec.audio.high-end:

quote:

It's definitely my experience that the louder unit sounds better. Some years ago, at the time when just about all CD players were standardised at an output of 2V at 0dBFS, one or two manufacturers broke ranks, and had theirs give out more, like 2.2 or 2.5v. This was enough that on comparative listening tests, the louder ones came out "better".

A similar case is found for turntables, where the faster one comes out tops. As I recall, Linn LP12s ran at around 34RPM, not enough to be noticed as running fast, but enough to be thought of as more lively. No wonder they never put a strobe on the LP12 is it?

Det lär finnas olika tekniker att lura gulliga hifister

mvh
Markku

Hej Markku!

Har själv en LP12. Jag kan kolla om den snurrar för fort tills på måndag. Har aldrig hört det påståendet förut.

Angående utnivån från apparater, så har jag samma erfarenheter från bl a lyssningsprov av vilken minsta nivåskillnad som den mänskliga hörseln kan höra. Det är lätt att luras av att en apparat som låter starkare också låter "bättre". Man kan t o m få sämre apparater att låta bättre än en bättre genom högre utnivå.

Vid "minstanivåskillnads"-lyssningsprovet lät det genast bättre om det var lite starkare. Även så lite som 0,1 - 0,2 dB starkare signalnivå lät "bättre".

/Johan

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/19 :  00:48:36  Show Profile Send falukorv a Private Message
Jo tyvärr har också läst detta för många herrans år sedan. Sen kan det ju vara en annan sak att spelaren kan vara korrekt injusterad hos återförsäljaren. Det är dock inte omöjligt att de levererade spelarna vid tidningstesterna varit lite "hottade".
Har också läst om de avsiktliga resonanser som spelaren har för att få LP12 att låta mer levande.
Sen om jag tror på det låter jag vara osagt.

Kanske Dr. Öhman har några synpunkter på detta ?

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  01:22:16  Show Profile Send DHT a Private Message
Tror definitivt inte på att Linn skulle ha lagt in "avsiktliga resonanser" för att "låta mer levande". Snarare är det väl så att Linn lyckats få LP-12 att låta bra trots en förhållandevis resonant uppbyggnad. Att man uppfattar små nivåhöjningar som en förbättring håller jag med om, har samma erfarenhet själv. Är däremot mycket tveksam om man skulle föredra en lite för hög hastighet i avspelningen som något positivt. Vore intressant att testa om man hade någon möjlighet att enkelt ändra motorhastigheten i små steg.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  07:58:29  Show Profile Send ekman a Private Message
får jag fråga hur kollar man så att man har samma volumnivå exakt om man ska testa till exempel slutsteg som jag har tänkt göra inom en snar framtid

Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/09/19 :  08:11:20  Show Profile Send markku a Private Message
Jag vill ännu lägga till, att jag tycker också vissa RAHE-guruer uppe på toppen av sina elfenbentorn driver med sina missioner. Det är oftast mycket tråkigt läsande på RAHE, om om och om igjen samma mantraer. Sådana meningar kanhända baserar sig på enstaka tillfälle, tricks vid testing, vad vet vi. It's a jungel out there, over ther, you know.

mvh
Markku
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/09/19 :  08:19:19  Show Profile Send markku a Private Message
Beträffande finjustering av volumnivå: hur många av er har förstärkare med trinnvis volymregulering, så som Amplifix? Och hur många av er har mätat spänningsnivån på HT-ändan av högtalarkabel, mha testsignal, och skrivit ned alla värden i Excel?

Då jag jämförde SAT Cdfix mot Densen Beat B-400, kunde jag inte komma till volumlägekombination med 0.1 dB skillnad. Antingen spelade B-400 0.2dB högre (med Cdfix balancerad) eller 0.2 dB lägre (med Cdfix obalacerad). Men tross högre utnivån tappade Densen kampen (och stampade takten på väg tillbaka till handlaren...)

mvh
Markku
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/19 :  17:41:49  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:
quote:

En skiva som snurrar 33 och 1/3 varv per minut avverkar hundra varv på prick 3 minuter. En skiva som snurrar 34 varv per minut avverkar hundra varv på endast 2 minuter 56 sekunder och 47 hundradelar. En såden skillnad är alltså lätt att kolla med stoppur, vilket jag gjorde på min LP12 (årsmodell -89, Valhalla motorstyrning) idag.

Jag klockade två gånger hur lång tid det tog för en skiva att snurra 100 varv.Visst kunde jag ha gjort mätningar på 200varv eller något annat för att få exaktare resultat, men man vill ju inte tappa räkningen halvvägs och hundra varv räcker gott och väl för att avgöra om killen har rätt eller fel.

Vid första försöket klockade jag 100 varv på 2 min 59 sek och 94 hundradelar.

Andra mätningen gav 3 minuter och två hundradelar.

Naturligtvis är jag inte så skicklig med stoppuret så att jag kan pricka exakta hundradelar, men några 34varv per minut är det då definitivt inte frågan om. Snarare väldigt nära 33 och 1/3.

Eller kort sagt: Killen snackar skit!

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/19 :  17:45:21  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag vill försynt påpeka att just den formen av attack mot LP12:an är en gammal företeelse.

Tror inte riktigt på den men bryr mig inte särskilt då jag i det fallet liter mer på mina öron. En sådan avikelse borde ju i rimlighetens namn höras

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/19 :  18:25:35  Show Profile Send lars a Private Message
Har en LP12:a.

Det är den första skivspelare jag kan spela sax till utan att behöva stämma om saxen jämt och ständigt.

Sen stämmer LP12:an väldigt bra i hastighet med min CD-spelare har jag upptäckt när jag skall göra AB-test mellan CD/vinyl.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/19 :  18:43:30  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

Jo tyvärr har också läst detta för många herrans år sedan. Sen kan det ju vara en annan sak att spelaren kan vara korrekt injusterad hos återförsäljaren. Det är dock inte omöjligt att de levererade spelarna vid tidningstesterna varit lite "hottade".
Har också läst om de avsiktliga resonanser som spelaren har för att få LP12 att låta mer levande.
Sen om jag tror på det låter jag vara osagt.

Kanske Dr. Öhman har några synpunkter på detta ?

när tolvan kom var den väl tämligen överlägsen..andra spelare hade nog minst lika mkt resonanser...
de uppgraderingar som kommit sen introduktionen har ju jobbat en hel del på att få bort resonanser så att de medvetet skulle lagt in resonanser tror jag inte på...

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:27:38  Show Profile Send falukorv a Private Message
Med all respekt
Jag har inte frågat vad någon tror utan bara skrivit vad jag läst.
Undviker dock att ha en egen åsikt själv i detta heta ämne.
:-)
Mvh

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:49:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Är nybörjare på hifi o kan ingenting* om vinyl men ;), 34RPM låter inte särskilt troligt.
Det är ju inte i 1:a hand tonhöjden utan tempot o framför allt klangens** förändringar som
verkligen är de som hörs om man, höjer resp sänker S-spelarens hastighet. 36RPM skulle nog
efter enbart ett fåtal favoritspår framstå som ngt helt uppenbart o även 35RPM är nog inte ngn
direkt liten utan snarare, 1st alternativ-återgivning/del-alteration som man upplever som stor o påtaglig.

Nej, hade det varit fråga om 33.67 eller 33.0, så kanske, men inte 34RPM.

* Men, det har ju aldrig hindrat A ifrån att glatt svara ändå ;).
** Tänk, smurfhits: LP på 45//bergaaAAA TROOOLLLL: LP på 16.

Mvh A*.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:50:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Beträffande finjustering av volumnivå: hur många av er har förstärkare med trinnvis volymregulering, så som Amplifix? Och hur många av er har mätat spänningsnivån på HT-ändan av högtalarkabel, mha testsignal, och skrivit ned alla värden i Excel?

Då jag jämförde SAT Cdfix mot Densen Beat B-400, kunde jag inte komma till volumlägekombination med 0.1 dB skillnad. Antingen spelade B-400 0.2dB högre (med Cdfix balancerad) eller 0.2 dB lägre (med Cdfix obalacerad). Men tross högre utnivån tappade Densen kampen (och stampade takten på väg tillbaka till handlaren...)

mvh
Markku

Jag gjorde nästan det när jag hade köpt en Sony EP9ES Dolby Digitaldekoder för flera år sedan. Den ansågs vara mycket bra att döma av samtliga hifitidningar jag fick tag på. Emellertid tyckte jag omedelbart att ljudet var dåligt. Vid kontroll av just volymkontrollens funktion visade det sig att vid ett viss läge så ökade bruset med ca 2 dB om man höjde volymen ca 1 dB. Ganska kasst tyckte jag och lämnade tillbaks skiten och angav teknisk felkonstruktion som skäl.

Vid nivåmatchning mellan olika apparater är det bäst att använda sig av kontinuerliga potentiometrar och mäta in nivån noggrant med t ex en 1000 Hz ton.

/Johan

Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:08:22  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Tror definitivt inte på att Linn skulle ha lagt in "avsiktliga resonanser" för att "låta mer levande". Snarare är det väl så att Linn lyckats få LP-12 att låta bra trots en förhållandevis resonant uppbyggnad. Att man uppfattar små nivåhöjningar som en förbättring håller jag med om, har samma erfarenhet själv. Är däremot mycket tveksam om man skulle föredra en lite för hög hastighet i avspelningen som något positivt. Vore intressant att testa om man hade någon möjlighet att enkelt ändra motorhastigheten i små steg.

Det finns ingen resonansöverdämpad konstruktion som låter bra.
Det gäller att lägga resonansfq rätt. Annars svänger kretskorten i sig ändå pga signalerna.

/Erik

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:39:17  Show Profile Send DHT a Private Message
Erik, om du undersöker de allra bästa skivspelarna, tex Clearaudio, SME osv så kommer du att upptäcka att de alla är väldigt stabila och resonansdöda, speciellt toppmodellerna. Precis som de bästa högtalarna har resonansdöda lådor. Idealt vill man bara ha vibrationer i nålen och ingen annanstans.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000