Jag har nyligen köpt en begagnad sony dvp s-7700 och var jätteglad första två veckorna.
Tyvärr började det sen med att sonyn inte ville spela en "bränd" musik cd vilken ja bara kasta å trodde det blev fel när jag brände den. Vanliga cd skivor gick ju då fortfarande. Följande dag hände samma sak fast med en vanlig original musik cd. Jag prova dvd och det fungerade fortfarande utmärkt. Dagen efter det fungerade knappt en vanlig dvd film heller. Felet uppenbarar sig genom att det brusar otroligt högt i högtalarna eller att sonyn bara kastar ut skivan för den "hittar" liksom inget spår.
Är det någon som vet vad detta beror på, om det finns något man kan göra åt det själv eller måste man lämna in den. Vad är troligaste felet?
Du får nog lämna in den. Det kan iofs vara så att lasern är smutsig. Du kan testa att skaffa ett rengöringskitt för lasern och använda det. Om det är fel på lasern eller upphängningen till lasern så får du lämna in den.
Öppna spelaren och smörj upp alla kugghjul m.m, tvätta lasern med en bomullstopps med vanligt vatten.
Överdriv varken med infettning eller vatten.
Alla dvd-spelare jag har haft har blivit ungefär så som du beskriver efter kanske 1år och från fabriken är dom dessutom dåliga på att smörja ordentligt.
Man hör det oftast på mekaniken att den väsnas mer än vanligt.
Tänk dock på att smörjmedlet inte får vara för fett alá kullgaerfett utan nånting med silicon i eller liknande som inte skavs bort lätt.
Jag har oxå en 7700:a. Har gått ca:4500 timmar på DVD-lasern. Fick problem med att läsa vissa filmer. Jag rengjorde bägge laserlinserna med isopropylalkohol (finns på apoteket) och körde en automatisk laserkorrigering via servicemenyn. Sen funkade den mycket bättre efter det.
Gör detta på egen risk! Om du är intresserad får du fram servicemenyn genom: Spelaren i standbyläge, tryck på fjärrkontrollen: TITLE+CLEAR+POWER ON i snabb följd.
Du kan även kolla hur många timmar lasern har gått för både DVD och CD.
av ren nyfikenhet; har Sonyn ventilationshål baktill? Har nämligen upplevt samma problem som dig med flera cdspelare med hål bak. Smutsig lins alla gånger. Lycka till och välkommen till HF.nu