Har aldrig hört uttrycket "drosselreglerad" förr, men jag gissar att man avser en drossel direkt efter likrikraren före kondensatorerna. En sådan nätdel rätt dimesionerad reglerar nämligen bättre än en konventionell. Principen brukar kallas "choke input filter" och drgreen har rätt i att det var betydligt vanligare för länge sedan, men är ovanligt nu pga kostnadsskäl.
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Drosselspoler har været anvendt i rørusttyr i mange år. På dom senaste åren ses dom ochså i transistorgrej. F.eks. Cello och enkelte større tyske fabrikater.
I principen får du en 12 dB afruling af støjen med et LC-led (L=spoler och C=kondensator). Altså en bedre dæmpning af de 50Hz støj fra nettet.
Derudover virker en stor drossel på samme måde som en kondensator – den lagrer energi som magnetisme i sin kerne.
Den væsentligste fordel ved en drossel i transistorforstærkere er dog at den gør "arbetat" for nettrafo och ensrettere mycket lettere. Med en normal strømforsyning og store elektrolytter lader disse kun i sinus-spisserne. Tidsmæssigt er det en brøkdel af et sekund, hvor der skal leveres store strømme. Hverken trafo eller ensrettere har godt af detta!
Med en stor drossel lige efter ensretterne laver man en blød (mjuk) opladning af kondensatorerne – man trækker opladningen tidsmæssigt. Samtidig falder den nominelle spænding dog en lille smule (ganske få Volt).
Resultaten er en mere harmonisk strømforsyning, hvor komponenterne arbetar optimalt tilsammans. En god stor drossel (der skal 2 til en normal forsyning) koster dog mange penge. Jeg husker ikke formlen for beregning, men vill finde den frem i afton och skrive den inn.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Advantage S250X är en beställningsvariant av S250 monoblocken som är modifierad med bla. drosslar i nätdelen ihop med 100 000 extra uF kondensatorer. Den blir en bit bättre och lugnare i ljudet jämfört med standardversionen. Det kostar doch en del extra också.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
låter kul..vad vet du mer om dessa jorma? hur mkt bättre än vanliga 250 ??
15 till 20% bättre ljud sägs det hur man nu kan räkna ut det till bortåt 50 % högre pris, vilket är lättare att räkna på. Men det är ganska mycket i den här kvalitetsklassen. Och det är en ganska tydligt hörbar förbättring. Men dom har också mycket noggrannare matchade effekttransistorer. Vilket lär vara större delen av prispåslaget. Arbetstiden med matchningen kostar.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
I egenskap av konstruktöt vill jag göra ett litet förtydligande ang. drosslar.
Den som pratar om drossel-reglering menar egentligen drossel-filtrering. I en regulator jämför man utsignal med ett så kallad börvärde. Regulatorn tillser att utsignalen är lika stor som börvärdet.
Drossel-filtrering(som ibland felaktigt kallas drossel-reglering eller choke-regulation) är antingen ett C-L-C filter eller bara ett L-C-filter.
Att filtrera är absolut icke detsamma som att filtrera.
mvh\Kapten A.
PS. drossel-filtrering är ett mycket bra sätt att undertrycka brum i nätdelar med. Dessutom tillser man en mer gynsamm situation för nättrafon. Drosselfiltrering var vanligt förekommande i elektronikens barndom då elektrolyter ej excisterade och regulatorer var dyra att implementera med de förefintliga rören. Drosslar var alltså en bra och billig lösning förr i tiden. DS