Hmm, det undrar jag... Det kan säkert vara bättre, men en kombination då? De dämpar ju på lite olika sätt. Sen är det ju många som använder såntdär asdyrt skummaterial med "äggkartongstruktur".
Det funkar mycket bra när det gäller att slå ut stående signaler. Enda kruxet är väl att man kan ta i för mycket enligt mitt förmenande. Jag har testat flera konstruktioner med ägglådor som enda dämpmaterial och det fungerar som sagt mycket bra.
Framför allt i stabila lådor med ett "full range" element.
Om man vet att man har en stående våg vid säg 1500Hz som man vill bli av med, hur gör man då? Är det en bra ide att räkna ut vad en kvarts våglängd av 1500Hz blir och sedan sätta äggkartong så långt från väggen? Jag har hört nånstans att det ska funka.
Äggkartong borde ge delvis dämpning och delvis diffusion, och det kan nog vara en bra ide när man ska akustikbehandla en kal replokal men i en högtalarlåda borde en vinklad vägg och dämpull vara betydligt effektivare.
Tror inte man kan räkna riktigt så enkelt på membranabsorbent (för det blir väl en sån) som du skriver, måste nog faktiskt öppna en bok och titta efter..