Jag har en äldre surroundprocessor som saknar extern 7.1 ingång. Samtidigt så vill jag lyssna på DVD-Audio/SACD. Jag söker därför en kvalitetsomkopplare så att jag erhåller två stycken 7.1 ingångar och en 7.1 utgång till slutstegen.
Kan sedan omkopplingen vara "knäppfri" så vore lyckan fullständig!
Antingen kan du använda någon form av färdig komponent för switch (exempelvis NJU731x) som sitter i vissa H/K-receivers, eller så kan du ta flera billiga/dyra relän och koppla via. Det senare hade jag tyckt kännts bättre då signalerna inte passerar allt för mycket dynga.
Du behöver ju då "bara" 4st 2-poliga växlande relä, kontakter, och någon nätadapter till att driva reläna. En enkel enpolig switch kan ju vara bra att ha också, + låda...
Relä 610390 på www.bejoken.se är bra, billigt och strömsnålt...
Jag håller fortfarande och "skissar" på min "7.1 omkopplare" och nu har jag hittat en kompromiss 5.1 omkopplare som jag tror passar. Jag har två 5.1 ingångskällor, dvs. en bioprocessor TAG AVR32 och ett 5.1 försteg HK Signature 1.0 som sedan ska kopplas växelvis mot mina slutsteg.
Behovet är alltså bioljud från processorn och SACD/DVD-Audio från HK försteget.
Kortslutande kontakter är att föredra, då kopplar den helt enkelt ihop de två ingångarna en liten stund under bytet. Då blir det en helt tyst omkoppling eftersom ingången aldrig lämnas öppen.
Uniper: tack för svar, då kan jag alltså ha ett gemensamt jordplan i omkopplarboxen. Och i och med detta så blir omkopplaren "billigare" då den endast behöver 6 poler.
Och kortslutande kontakter är den bästa lösningen alltså?