HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diskantdämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:41:08  Show Profile Send novis a Private Message
Gomorron.....
Jag har gått och funderat på en grej och undrar om detta är lämpligt/möjligt: När jag trimmar in delningsfiltret så skulle jag vilja använda en konstantimpedanspot, och när jag är nöjd(?) med diskantnivån, mäta motståndet på pottens två delar och sedan byta ut den med motsvarande högkvalitativa motstånd. Min (ringa) erfarenhet av byggen är att diskantnivån blir det sista jag bestämmer för att alla ändringar i filtret påverkar balansen i flödet även till diskanten och det brukar sluta med att man vadar i alternativa motstånd....

Vill men kan inte..(joorå, försök bara)

Edited by - novis on 2002/09/20 15:11:21

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:09:17  Show Profile Send novis a Private Message
Nähä, ingen respons..... (kanske frågan var otydligt formulerad?)
Jaja, det blir väl till att testa själv då.

Vill men kan inte..
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:14:54  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Jag har testat det själv med mina förra högatalare. Tyvärr så är potarna oftast väldigt dåliga så det påverkar ljudet en hel del. Det kan innebära att det blir svårt att hitta en bra dämpning eftersom ljudet kan bli för vasst med poten inkopplad.

Jag tycker att det funkar för att hitta någotsånär rätt sedan kan man köpalite olika motstånd för att finjustera...

/Björn

Go to Top of Page

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:25:42  Show Profile Send novis a Private Message
Okay, tack för svaret, antog att det fanns nån liten hake. Tror att jag testar på ditt sätt.

Vill men kan inte..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000