Jag skulle behöva lite hjälp av xperter på delningsfilter. Jag vill lyfta basen 3 - 6 dB men är osäker på vilken väg jag skall välja. Skall jag ändra diskant och mellanregister (bas oförändrad) eller kan jag enbart justera på basfiltret. Jag vill helst behålla spolar och kondingar (som är dyra high end från Mundorf & Cross Coil)
Hur skall jag gå tillväga Filtren är "hard wire" lödda och är enkla att ändra..
Nu är jag knappast någon xpert på delningsfilter men jag gör ett försök. Varför inte dämpa diskant och mellanregister lite till? På så sätt så behöver du bara byta motstånden. Fast man får nog tänka sig för lite så att inte impedasen blir allt för knepig. Ev. kanske du kan koppla in motstånd parallellt också för att kompensera för detta.
f95toli, detta var min 1:a tanke, men eftersom jag inte är xpert tycker jag det var bäst att fråga... Impedansen tänkte jag dock inte på, men du har rätt! Frågan är bara vilka motståndsvärden jag skall prova med.
Om du dämpar diskant och mellan utan att förändra delning m.m så sätt in motståndet innan filtret i stereo. Vet inte om kan tri eller biwira men pröva en 5,6ohmare till både diskant och mellan. (om du triwirar)annrs bara en enkel 5,6.
Kan dock inte säga exakt värde då det gäller att prova sig fram lite. Dock tycker jag du ska testa med detta sålänge..