ok...nu har jag spelat den i bilen....en bra VDO....och som sagt...sss:en är precis som hemma...så min slutsats blir som meridian säger...det är nog inget fel på min anläggning.... den e jättebra eftersom det fräser om sss:en precis som det ska göra...he he...
// TT
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Nu har jag också lyssnat på Look of love och jag förstår inte vad det skulle vara för fel på diskanten(S-ljuden). Jag har många skivor med betydligt vassare diskant. Jag gjorde en liten check av skivan med min FFT och jag såg att det är liksom en hängmatta med botten vid 4,8KHz för att sedan stiga 25dB vid 17KHz. Jag har aldrig sett något liknande tidigare. Sedan när hon börjar att sjunga så fylls hängmattan och försvinner. När det gäller S.k de-esser finns det två olika typer av filter...ett och det vanligaste är ett rörligt lågpassfilter där man ställer ett tröskelvärde+frekvens när den ska börja att jobba. Det andra är ett s.k dynamiskt(notch)filter med vars hjälp man kan ganska så exakt dämpa dom fula S-ljuden. Jag lyssnar just nu på Besame Mucho med D.Krall med helt perfekta S-ljud.
Men det var precis det som var min tes ovan, jag tror inte det är något "fel" på s-ljuden, det är möjligt att det faktiskt lät så när det spelades in. Men även om man bortser från det faktum att många högtalare får problem med så skarpa s-ljud är det irriterande, och jag misstänker att jag skulle tyckt det vara lika störande om jag så stått i skivstudion under inspelningen. High Fidelity är inte alltid så lyckat med vissa artister, Kralls röst vinner nog på att "s"-ljuden dämpas lite.
Är inte en stor del av förklaringen till överdrivna s-ljud att man trycker upp mikrofonerna i k....n på folk helt enkelt. Vissa, speciellt skarpa, ljud riskerar att överbetonas som inte skulle höras om du satt på normalavstånd från en sångare i en livesituation.