Jag sitter med en Onkyo 601 receiver som jag har kopplat med en digitalkabel till datorn. DAC:arna i Onkyon kan ta emot 192KHz 24bitar (Den effektiva bitlängden kan man iofs sia om.) De flesta 'vanliga' program som t. ex. winamp genererar en ljudström med 48khz 16bitar. (Jag vet, mp3 är förkastligt. )
Är det någon som känner till något program som kan göra en bra interpolation och skapa en 192Khz 24 bitars datastöm istället? Jag såg på en annan tråd här att man kan använda Creatives Blaster MP3+ som en ren konverter mellan USB till SPDIF men det känns lite meningslöst om jag inte kan generera en bättre dataström.
De flesta former av program är intressanta som plugins, drivers eller rena applikationer, gärna opensource eller Linux.
--- Mikael R
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Det var precis något sådant jag sökte. Jag har rippat min CD samling till bästa möjliga kvalité och har på hårddisken. Nu ska jag testa med MAD för att se om det är OK att lyssna på. Annars får jag leta vidare med någon lossless komprimering.
--- Mikael R
Varför leta efter program som gör lossless kompression? Lika väl behålla i wave-format så kan man bränna av dem lätt också ifall det skulle behövas.
Rekommenderar f.ö. Foobar för uppspelning. Man kan välja 24 och 32bits utgång och samtidigt så kan man resampla frekvensen. Dock har jag inte gjort det, för ibland är "less is more", signalen bearbetas alltför många ggr.
Men i mitt fall tror jag att det kan vara vettigt. Onkyo 601 är inget Hifi monster så om man matar den med 48kHz så tvivlar jag på DAC:en ger lika bra resultat som om jag samplar upp den till 192kHz med en _bra_ interpolation i mjukvara och sedan matar den till DAC:en. Sen kan man iofs fråga sig hur vettigt det är med en 10000:- dator med 100% processorlast för att spela musik.
Det bästa vore antagligen en extern DAC men de kostar pengar...
--- Mikael R