Author |
Topic  |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 14:39:04
|
Japp, mitt delningsfilter är nu nästan färdigt(i teorin), men jag vet inte vilka spolar jag skall ha.... Det behövs bara en liten till diskanten och en rätt stor till bas/mellan, så priset är inte såååå viktigt. Till basdelen behövs(enligt schemat) en på 1,9mH med 16 AWGs tråd. Här går det ju då fint att använda en foliespole, om jag bara kan få hjälp med "avlindning". 16 AWG räknar jag som 1,4 mm tråd och det ger ju resistans på ca 0,45 ohm. En foliespole (CFC 16) har ca 0,50 ohm, medan en CFC 14 har resistansen ca 0,33 ohm. Vilken hade ni valt(strunta i prisskillnaden)?
Till diskanten ska det vara 0,27 mH med 20 AWG så där tänkte jag köra med vanlig trådlindad(0,71mm i dia). Eller skall man överväga foliespole här med?(finns ju inga små med tillräcklig resistans!!)
Alla förslag välkomnas!!!!!
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 16:47:06
|
Hejsan!
Om inte pengar spelar roll skall du väll ta å köpa hem både och för att testa!
Bygg filtret så att du LÄTT kommer åt det och att du byta enskillda komponenter utan allt för stor arbetsinsatts - vinner du på!
Diskantspolen sitter väll heller inte i serie, så här kunde man ju tänka sig sämre kvalite...Men åter igen...om inte pengar var problem? ;)
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 17:00:48
|
Bakade spolar tycker jag verkar vettiga, men då blir det förstås problem med avlindningen! Annars försöker iaf jag få till ett så bra filter som möjligt enbart med standardvärden.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 17:37:07
|
Filtret är inte konstruerat av mig, annars hade det helt klart varit standardvärden. Det som får mig att tveka är att jag läste nånstans att man inte skall använda spolar med lägre Rdc än vad som är "specat". Annars hade det ju varit bättre ju "fetare" spole i serie med basen? Eller?
Diskantspolen sitter ju dessutom paralellt, så där blir det nog en trådlindad med "backlack". Vad händer med filtret om Rdc sänks?
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 18:20:21
|
quote:
Filtret är inte konstruerat av mig, annars hade det helt klart varit standardvärden. Det som får mig att tveka är att jag läste nånstans att man inte skall använda spolar med lägre Rdc än vad som är "specat". Annars hade det ju varit bättre ju "fetare" spole i serie med basen? Eller?
Diskantspolen sitter ju dessutom paralellt, så där blir det nog en trådlindad med "backlack". Vad händer med filtret om Rdc sänks?
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
Sänker du srieresistansen ändras filtrets överföringsfunktion samt att basen blir mer dämpad(lägre Q-värde).
Vem har gjort filtret? Är det seriöst gjort har konstruktören tagit hänsyn till spolarnas serieresistans, varför du INTE bör byta till typer med högre eller lägre resistans.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 18:23:34
|
Filtret är gjort av Meniscus Audio i USA, men om det är seriöst eller inte vet jag inte förrän jag kopplar in det..... Det där med sänkt Q-värde har jag läst nånstans också, så det får nog bli 0,71mm till diskanten och CFC 16 till basen.
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 18:27:01
|
quote:
Filtret är gjort av Meniscus Audio i USA, men om det är seriöst eller inte vet jag inte förrän jag kopplar in det..... Det där med sänkt Q-värde har jag läst nånstans också, så det får nog bli 0,71mm till diskanten och CFC 16 till basen.
Hej!
Vad är det för element som skall användas? Har du schema på filtret man kan få titta på? 
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 18:41:29
|
Morello har mail! Elementen är en Eton 5-880 till bas och Eton 19 SD-1 som diskant.
Edited by - matson on 2002/06/25 18:44:2 |
 |
|
|
Topic  |
|