HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Physics Yara - Nån som hört dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:05:43  Show Profile Send ésm a Private Message
Hallå!

Jag har blivit lite smått sugen på att skaffa ett par golvare igen. Efter att kikat lite på begagnatmarknaden hittade jag ett par Audio Physics Yara hos esoterisk till bra pris. Är det någon som hört dessa högtalare och kan yttra sig lite om deras ljudkaraktär eller kanske något generellt om Audio Physics karaktär?

/Eric

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:22:26  Show Profile Send sker a Private Message
Har lyssnat på Yara för ett par år sen hos just esoterisk, trevliga högtalare men jag kan tyvärr inte ge dig några detaljerade ljudupplevelser eller om de är prisvärda eller ej, så långt bak i tiden går inte mitt minne. Har lyssnat en del på Audio Physic i övrigt (Virgo och Avanti) och kan säga att de drar lite åt det ljusa i diskant området men detta handlar ju mycket om vad man har för kringutrustning. Virgon och Avantin kan vara ganska svår placerade men när de står rätt så låter det mycket bra. Vet inte om Yara är lika känslig för placeringen.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/05/02 22:24:09
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:33:30  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag förstår dig helt, ljudminnet är på tok för dåligt för att komma ihåg ljudupplevelser så långt tillbaka i tiden. Om de större modellerna drar lite åt det ljusare hållet är det väl troligt att detta ljudideal även återfinns hos yarorna. Jag har i dagsläget en Naim-förstärkare men funderar på att byta till någon lämplig rörförstärkare. Jag överväger alltså att "helt enkelt" skaffa ett nytt roligt system

Edited by - ésm on 2004/05/02 22:34:52
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:16:50  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker att Yaran är en bra högtalare som har en underbar rumskänsla och bra dynamik. Den är specad till 40 Hz -3 dB. Så den gräver inte ut den djupaste basen. Men det är en mycket trevlig högtalare som dessutom har en utmärkt WAF . Den är dessutom enklare än Virgo och Avanti att placera eftersom den endast har framåtriktade element.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:46:01  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Hah hah. Håller faktiskt på att spara till dessa högtalare, trots att jag inte hört dem. Dumdristigt, men man kan alltid sälja dem ifall det inte faller en i smaken.
Slutet av månaden så bör jag ha ihop tillräckligt med pengar.
Hoppas de finns kvar

Edited by - Kaleid on 2004/05/02 23:51:36
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/05/03 :  07:53:58  Show Profile Send ésm a Private Message
Ojdå, då kanske det blir ett race efter högtalarna De låter ju helt klart som en intressant högtalare. Den relativt höga känsligheten, 90db, borde ju passa bra till rör-förstärkare också.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:24:28  Show Profile Send pak a Private Message
gillar man att sångaren står precis framför så man nästan kan ta i honom/henne och att musiken liksom griper tag i dig så det känns i kläderna när det knäpps på kontrabasen,men utan ljupbas,så är högtalarna definitivt nåt att ha.spelar väldigt "på" lyssnaren,med en enorm 3d-känsla.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:46:11  Show Profile Send Per G a Private Message
ésm,
Du har ju redan en rolig förstärkare, räcker väl med ett par nya burkar?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/05/03 :  13:25:26  Show Profile Send ésm a Private Message
Hmm, Per, du kanske har rätt i att jag först och främst skall testa ett par nya högtalare, precis som planen var från början.

Det som pak berskriver låter alldeles utmärkt, det jag saknar i dagsläget är just lite 3d-perspektiv och ännu mer dynamik.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/03 :  13:41:12  Show Profile Send Kaleid a Private Message
@ ésm
Börja med förstärkaren du
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/05/03 :  13:42:53  Show Profile Send ésm a Private Message
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000