Jag har en del gamla kassettband som jag vill digitalisera. I en del fall har jag slarvat med att skriva på kassetterna eller har inte spelat in dem själv och vet därför inte om det är inspalet med Dolby NR eller inte och isf vilken typ.
Finns det något sätt att ta reda på detta? Tanken att spela in en snutt och sedan göra en spektrumanalys i lämplig program slog mig, men så måste man ju ändå veta hur musikens spektrum ser ut, utan dolby.
Går det att avgöra eller får man helt enkelt lyssna och ta det man tror det ska vara/tycker låter bäst?
Bara att köra bandet och lyssna vilket som låter mest rätt.
Lite förklaringar.
Dolby B = Hissad diskant
Dolby C = Hissad diskant + pumpeffekter = låter väldigt illa utan korrekt avspelning.
Dolby S låter inte lika illa som C vid avspelning utan korrekt filter men betydligt värre än B
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
En del lite äldre, välspelade band kan dock ha "normal" diskant trots att de är inspelade med Dolby B och spelas upp utan då diskanten mattats med tiden. Dåliga band, dålig bandare eller normalt vet jag inte men... :-)
Jag får helt enkelt lyssna iaf. Kanske göra lite nya inspelningar som jag vet är vad och jämföra.