HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tester och experiment. Hur går det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:25:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det har talats om blindtest av inbrända vs obrända kablar. Det har talats om analyser av "quantum purifiers". Säkert finns andra tester och experiment jag missat.

Hur går det, vad händer, är det bara jag som undrar

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/10 :  07:49:09  Show Profile Send dali a Private Message
Välkommen till klubben ... under de senaste åren har det pratats om, planerats och kanske till och med genomförts blindtester, men jag har hittills inte sett något publicerat resultat.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:24:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vi får väl starta ett eget forum: www.visomvantar.nu
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/11 :  07:47:45  Show Profile Send dali a Private Message
Vi kan nog sortera in blindtester i kategorin "mytologiska väsen", med samma trovärdighet och vetenskapliga relevans som Storsjöodjuret, Loch Ness-monstret, Snömannen och Jultomten.

Sådant som alla pratar om men ingen har förstahandsinformation om ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2004/05/11 07:48:05
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/11 :  08:21:06  Show Profile Send Conan a Private Message
Är det fel på blindtesten som metod för att ingen orkar testa inbrända kablar och "quantum purifiers"!? Det är lite samma sak som att du aldrig ser någon som vetenskapligt försöker bevisa religösa fenomen. Dom som inte tror har annat för sig på sin fritid, och dom som tror vill väl fortsätta att just tro..?


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/05/11 :  11:06:24  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja, de flesta av forumets medlemmar verkar vara livrädda för att blindtesta. Antagligen för att alla förutfattade meningar då riskerar att rasa samman. I ett blindtest finns ju ingen prislapp eller glassig design som bestämmer vad du skall tycka. Avgörande blir ju då vad du VERKLIGEN hör. Helt plötsligt inser man då att "kjesaren har ju inga kläder på sig".

Mvh
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/11 :  12:21:33  Show Profile Send nurfen a Private Message
..eller så tycker man att glassig design är en del av sin hobby, kanske så är det helt enkelt så bra som man själv upplever det även när man tittar på sin anläggning under lyssning! Hur blindtestar man en upplevelse (slå gärna upp det ordet) som har med både ögon och öron att göra?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/11 :  16:21:41  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
I julas, när jag var ledig, ville jag göra ett blindtest. Insåg efter ett tag att:
1. Det var för mycket jobb om det skulle göras idiotsäkert och vattentätt.
2. Det skulle garanterat ifrågasättas. Därför skulle det inte få slut på tjafs, vilket var motivet för mig.
3. Ansträngningen skulle vara att kasta pärlor för svin. Vid sökningar i arkivet ser man att tidigare försök har dragit på sig hån eller ignorerats av tongivande "troende".

Jag har köpt läget. Det är ingen idé att aktivt försöka övertyga någon om att upplevelser och fysisk verklighet inte nödvändigtvis behöver ha något samband.

Edited by - patrikf on 2004/05/11 16:28:10
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/11 :  18:22:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är lite samma sak som att du aldrig ser någon som vetenskapligt försöker bevisa religösa fenomen. Dom som inte tror har annat för sig på sin fritid,"

Nja, det är inte riktigt samma sak. Religiösa fenomen är oftast av den arten att de inte [i]går[/] att bevisa eller motbevisa vetenskapligt, därför är det inte heller särskilt lönt att försöka.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/11 :  19:42:23  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är samma sak.

Ingen kan bevisa eller motbevisa vad någon hör. Säger en person att denne hör skillnad får man antingen tro denne eller inte. Det går varken att bevisa eller motbevisa om man inte tar till blindtest.

Påminner lite om evolutionister vs kreationister oxå.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/11 :  20:39:52  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jax, Jag upplever ofta att problemet är att den som tex hör ett tweak säger att det ÄR skillnad. Om den skeptiske å sin sida hävdar att det inte går att "höra" skillnad när det inte är nån faktisk skillnad är det lika fel.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/11 :  20:40:18  Show Profile Send lasselite a Private Message
Synd att du inte fick testet gjort patrikf. Jag tycker inte vi behöver ställa så höga krav. Talar man bara om vilken ambitionsnivå, vetenskapligt/bärs&BT, man har så får man ju tolka resultatet av testet utifrån seriositeten med detsamma.

Är det någon i Linköping/Norrköpingstrakten som har tid, lust och förslag på bra lokal? Ett test med lite samkväm och kanske väl kylda drycker skulle kunna vara något.

Hur går det med analysen av quantisarna då? Nån som hört nått?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/05/11 :  23:02:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bybee Quantim Purifierna finns på Chalmers och där har dom inte haft tid ännu.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/05/11 :  23:10:07  Show Profile Send Allison One a Private Message
Det är en njutning att ha fina och dyra saker, det förhöjer känslan i njutningen!
Jämför med andra saker:
En dyr cognac vill du inte dricka med förbundna ögon. du vill se den vackra guldskimrande drycken.
Maten du äter ska se aptitlig ut, då smakar den godare.
Den lyxiga bilen med de snygga fälgarna och tuffa lågprofilsdäcken njuter du av, men Svenska vägar lider du av! ( Och du kan inte tänka dig att sätta på vanliga däck på plåtfälg trots att det är bekvämare, tystare och billigare!)
Om det står Cohiba på cigarren istället för 25 kronors cigarren man köper på pressbyrån så njuter du mer!
Så funkar vi människor och vi betalar gärna (och ofta mot bättre vetande!)för vi vill ha det som anses bäst eller finast.
Dyra kablar ger ofta ett sådant välbefinnande som kan vara svårt att peka ut i blindtester.
Därmed vill jag inte påstå att det inte finns skillnader men den stora upplevelsen är oftast på ett annat plan.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/11 :  23:11:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Liite underligt är det ju att det aldrig blir av även om det som "patrikf" så riktigt påpekar inte kommer att få slut på alla diskussioner, så kan det ändå i viss mån vara klargörande även om det inte måste ses som en absolut sanning.
Det finns alltid möjligheter att blanda in flera parametrar mm., men som en typ av test och kontroll kan det vara intressant.

Vidare kan man ju ställa sig frågan i vad mån ett upplevd förbättring är en förbättring eller ej och vilka kriterier som skall gälla för att detta skall vara sant på individnivå, vilket inte behöver vara sant på/i gruppnivå.
T.ex. om du vet att du har en väldigt bra kabel och därmed erhåller en större tillfredsställelse rent personligen, är då denna upplevda förbättring sann eller falsk?

Man får nog skilja mellan rent objektiva förbättringar som kan urskiljas av många i grupp och sådana som enskilda indiveder kan uppfatta rent privat, egentligen sådana som gör den enskilde individen lycklig.
Personligen tycker jag att maten smakar bättre på porslin än papptallrikar osv. Dvs. flera sinnen samverkar till en högre upplevelse.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/12 :  00:11:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Så sant som det är sagt bravo med flera. Men att gå från esoterisk njutning till "som att göra rent ett fönster" eller "stramar upp basen och lägger till en extra oktav" är ett väldigt stort steg. Man kan gott och väl säga att -jag tycker om denhär ... för att den ger mig tillfredställelse... Att rekomen dera en ... för att den låter bra, är däremot något man kanske bör vara lite mer försiktig med, särskilt när det gäller väldigt dyra produkter.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/12 :  00:22:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bravo och Lasselite: väl talat, jag känner att jag måste få yttra mig något i frågan om just kablar, detta är min skeptiska hållning till detta fenomen:

Om nu någon tycker sig trivas bäst med kablar för 100 000 kr så strunt samma för mig. Det är bara kul att folk är glada och nöjda, och det blir var och en på sitt sätt.

Men det är en väldig skillnad från att sitta nöjd i sin koja och gilla sitt eget val, än att i vida ordalag lova och påstå saker som inte kan bevisas vetenskapligt, och kanske dessutom dra in storkovan på att dupera andra att tro på det (obs, detta är inte riktat mot någon i denna tråden).

Har man haft nu ca 30 år på sig att bevisa sina påståenden om att kablarna gör sån otrolig skillnad, men inte lyckats, utan fått på pälsen ordentligt i de allra flesta seriösa test som genomförts. Ja då är det nog bara så att man lovar mer än man kan hålla, och att de som hävdar att kablar ger mycket liten påverkan vinner på poäng....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/12 :  02:09:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej påstå saker generellt kan vara svårt med subjektiva ting, framförallt när det gäller något så subjektivt som musiklyssning, men man kan givetvis framhålla att man tycker att något låter bra eller mindre bra, bara man inte påstår att det är den enda sanningen.

Bravo
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/12 :  06:36:21  Show Profile Send patrikf a Private Message
Bravo skrev:
quote:
Vidare kan man ju ställa sig frågan i vad mån ett upplevd förbättring är en förbättring eller ej och vilka kriterier som skall gälla för att detta skall vara sant på individnivå, vilket inte behöver vara sant på/i gruppnivå.

Jag tycker att detta resonemang är sådant som leder till osämja och förvirring.
Det är klart att en upplevd förbättring är en förbättring. Om 10 personer upplever en förbättring är det sant på gruppnivå, för den gruppen.
quote:
men man kan givetvis framhålla att man tycker att något låter bra eller mindre bra, bara man inte påstår att det är den enda sanningen.

Varför inte den enda sanningen? Om jag tycker att en kabel är bra så är det den enda sanningen. Att sedan utifrån erfarenheter av upplevelser, som är sanna och kan delas av flera, försöka härleda dessa till faktiska förhållanden andra än psykologiska blir lätt tokigt. Det brukar leda till påståenden om flera sanningar fastän man inte pratar om samma saker egentligen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/05/12 :  07:48:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Och där var problemet i ett nötskal!

En del människor söker efter den enda sanningen medans andra hävdar att det kan finnas flera.

Skall vi låta det stanna vid det och inte låta denna filosofidiskussionen urarta?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/12 :  07:51:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vill man göra blindtester så är det ju ok... dock så bör man göra det själv istället för att tro att "någon annan" skall göra det.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/13 :  01:29:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag får en känsla av att vi tycker ganska lika "patrikf" trots allt, frågan blir bara från vilket håll man väljer att se det. Sanningen kan ju skifta med omständigheterna men behöver ju inte vara mindre sann för individen för det, likväl som att någon annan faktiskt är i sin fulla rätt att tycka annorlunda.

Bravo
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/13 :  08:44:24  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag tycker nog personligen att man bör handskas lite mer försiktigt med vad som är sant och inte sant än att jämställa det med individens tycke och smak. Man kan tycka att middagen smakar bättre om man äter den på finporslin med vinet i kristallglas, kontra papperstallrikar och toamuggar, men om t.ex. Höganäs skulle gå ut på sin hemsida och hävda att smakämnena i maten faktiskt *förändras* är vi inne på en annan sak (host... ohrrmrmolja... harkel...). Man måste skilja på personlig upplevelse och fysikalisk verklighet!

Håller förresten på att dra ihop ett gäng som ska dubbelblindtesta olika porslinssorter och som källmaterial ska jag använda kall pölsa (jmf. testa högtalarkablage med speciellt utslagsgivande testsignaler i korta intervaller). Sen som grädde på moset, om vi har tid över, ska vi lika dubbelblint testa inverkan av olika material i bordsbenen under köksbordet också (jmf, quantum purifires). Nån som e sugen på att avsätta en helg..?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:16:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hifi&Musik gör reklam för att de testar flerkanals mot 2 kanals stärkare, sant? Eller har den kommit ut? (Tidningen)

Alltså blindtest!

Edited by - marcus_ec on 2004/05/13 09:31:29
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:56:04  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Man måste skilja på personlig upplevelse och fysikalisk verklighet!



Så sant, så.

Jag tror problemet ligger just här, att inte kunna vara objektiv med ett sinne när man är påverkad av ett annat. Visst smakar maten bättre serverad på fin tallrik i finrummet med levande ljus på bordet. Men fick du en bindel för ögonen skulle maten smaka precis likadant serverad på papptallrik vid gatuköket.

Detsamma verkar gälla hifi. Snygga högtalare, vackra förstärkare, tjusiga kablar... många lyssnar uppenbarligen med både ögon och öron för en totalupplevelse av musik. Inget fel i det.

Konflikten uppstår när en person hävdar att en viss produkt är bättre än en annan utan någon som helst vetenskaplig grund. Om man opponerar sig mot ett dylikt uttalande får man de urgamla argumenten "ditt system är inte högupplösande nog", "du har inte öppet sinne" osv kastat som en tårta i ansiktet. Parallellen med religion är inte långt borta i detta skedet.
Det är precis därför blindtester inte är accepterat av många. Det är precis därför blindtester fungerar genom att försöka eliminera subjektiva parametrar från andra sinnen.

Själv vill jag gärna veta vad jag får för pengarna. Jag är för mycket ingenjör för att svälja floskler med hull och hår. Dvs finns det inte starka indicier eller trovärdiga vetenskapliga teorier bakom ett påstående om en produkt så sparar jag pengarna till annat.

En del skulle kalla mig objektivist men jag använder inte det ordet då det kan missuppfattas.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:19:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
ZZZZZzzzzzzzzzz

Har inte detta avhandlats så många gånger att energin tagit slut ännu?? Alla vet ju på förhand att det inte leder någonstans och varför här? Är det bara för att provocera fram debatter för debattens skull?
Det finns ju ett utmärkt forum för dom som tycker att alla måste kunna verifiera sina ord med en vetenskaplig rapport som bevis, varför inte dryfta detta där?

Bit inte i betet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000