HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Amplifix vs Thor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:35:27  Show Profile Send jari a Private Message
I höstas besökte jag Hificonsult för en provlyssning av Thor vs Amplifix.Thoren lät bättre,men det är inte lätt att jämföra på bortaplan.Nu skulle det jämföras på hemmaplan.
Borstad aluminiumfront och svart för övrigt,kopplades in på fredag eftermiddag och fick stå på med Cd:n på repeat till lördag eftermiddag.
Det övriga som det spelades på var,Cd-fix,Dynaudio 1.3se med Bybeesar till diskanterna,Jorma Design Nr 1-XLR,Jorma Design Nr 2 singelwire med Bybeesar på pluspolerna.
Rakt på sak,Thoren var mkt bättre på allt.
Nu har mitt egna exemplar,som för övrigt är helt i borstad aluminium,
som den enligt utsago skall vara nu,spelat i en månad.
Nu börjar det låta något.
På Aaron Neville,s It feels like rain,finns det flera bakgrundsvokalister,en med en basröst som heter duga,som Peter över huvud taget inte uppfattade förrän jag påtalade detta,det var med Amplifixen.Med Thoren framträder den mkt tydligt.
På Peter LeMarc,Buona Sera,mellan låtarna pratar han en del med publiken,nu hör man tydligt publikens önskemål och skämt med PL.
Thoren är flera snäpp bättre på allt jämfört med Amplifixen,svärtan,basen,djup och bredd i ljudbilden,transparens,allt,och det går att spela mkt högt utan att det blir ansträngt.




Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2004/05/16 20:37:41

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:03:53  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej Jari,
kul... ...jag som satt och kände mig nöjd med min Amplifix...
Men ärligt, är det så att Thoren är så pass klart mycket bättre så hoppas jag den får ett lika (oförtjänt) illa rykte som Amplifixen så man kan knipa en begnagad billigt...
Är den lika trögstartad kall som Amplifixen? Min fär ju stå på mest hela tiden och efter senaste strömavbrottet (två på två dagar hallååå Vattenfall!) tog det inte såå lång tid innan den lät ok. Är den lika svårmatchad med kringutrustning som Amplifixen med?
Roksan Caspian som jag haft var dock klart snällare och startade upp fint utan gnäll även om den varit urkopplad ett tag och vad gäller kringutrustning så var den ju klart mer förlåtande och jag kan till viss del förstå att en del föredrar Roksans "ljudideal" - mitt verkar ligga mitt emellan...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2004/05/18 :  19:07:40  Show Profile Send jari a Private Message
Har inte vågat stänga av den ännu,skojar bara,den är nog lika trögstartad som Amplifixen.Amplifixen är råare och kantigare i spelsättet jämfört med Thoren,vet ej om det gör Thoren mindre känslig för kringutrustningen.
Men dåligt inspelade skivor upplevs som helt lyssningsbara med Thor.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/18 :  20:36:35  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Nu saltar du i såren Jari...
Idag är en tredjedel (minst) av skivorna icke njutningsbara genom Amplifixen, körde på Roksan Caspian som tog hand om dem men nu är den såld...
Kanske får kika på Thor iallafall.
Fan. ()

/ Henrik

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000