HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eldat upp slutsteg, vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/20 :  15:20:32  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Lyckades kortsluta högtalarkontakterna bak på ena högtalaren. Blev lite fyrverkeri och sprakande dels bakom högtalaren och dels från ventilationshålen på slutsteget. Sedan blev det, inte helt oväntat kanske, ingen mer musik ur slutsteget.

Säkringen bak på slutsteget hade gått, men när jag bytte den och provade att slå på slutsteget igen blev det sprak och ljust sken från det.

Inte helt oväntat har jag inte provat att slå på steget en tredje gång..

Är ett linn lk140, det får förmodligen åka till skottland för "översyn" men vad har hänt i det? Är ju sugen på att skruva upp och kika men det kanske är dumt att det ser öppnat ut när det skickas iväg sedan.

Kommentarer till vad som hänt önskas. Sympati med för den delen..

www.linnforum.se

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/20 :  15:44:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tråkigt. men det brukar fixa sig till slut. Hoppas det ordnar sig så snabbt som möjligt !
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/20 :  16:41:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Öppnar du upp så hittar du alltid något svart och sotigt efter ett
dylikt missöde, sen är frågan om man vågar åtgärda det.

Givetvis har du mina sympatier.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:07:37  Show Profile Send Wizard a Private Message
Synd att de inte har lagt in säkringar till matning av sluttransistorerna, då kan man lätt unvika sånt. Rotel har bla detta.

Wizard
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:13:22  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Ordnar sig nog, Linn ska tydligen ha en maxgräns på vad reparationer kostar så det är ändå värt att reparera. Trist dock att jag är utan slutsteg i flera veckor Funderar på att köpa nån billig nad-stärkare tills vidare så man får någon musik åtminstone.

Men säkringen som är i slutsteget som gick, vad ska det skydda mot då? Och vad är det som sprakat och luktat bränt? Kanske skulle lagt den frågan på diy-avdelning istället där folk öppnar och mixtrar i lådor i större utsträckning.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:19:36  Show Profile Send Wizard a Private Message
Antagligen var det säkringen som sitter in till matningsspänningen. De säkringar jag pratar om sitter efter glättningskondensatorerna och strax innan effekttransistorerna vilket begränsar maxström genom dessa.
Säkerligen några ytmonterade motstånd som fått sätta livet till. Om jag inte minns fel är det väl en hel del ytmonterat i Linn.

Wizard
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/20 :  19:22:15  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Wizard: Verkar troligt som du säger, den säkring som fanns satt alldeles under kontakten för nätkabeln.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/20 :  20:36:30  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag skulle gissa på utgångstransistorerna.. Eftersom den nya säkringen gick direkt är det något som drar en väldig massa ström. En död transistor leder ofta ström jätterbra, hela tiden, och oavsett om man vill eller inte. Det behöver inte bli särskilt dyrt att byta dom.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/05/20 :  20:42:48  Show Profile Send SW a Private Message
Det kan väl inte vara något problem att få låna ett slutsteg under tiden ditt slutsteg repereras. De HIFI-affärer jag handlar av skulle direkt låna ut något under tiden.

S
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:10:31  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
SW: Det är ju inte köpt nytt ytan begagnat så det är väl inte helt självklart att man får låna ett slutsteg då direkt..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/21 :  07:21:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hur många fabrikat på marknaden har kortslutningsskydd ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000