Funderade på att kolla upp det här bandet. Vad jag fått erfara så är detta band inte alls så känt här hemma i svedala men på andra sidan pölen är de närmast kult. Vilken skiva rekommenderar ni? eller ska man bara köpa en "best of" till att börja med?
Kom igen!, någon måste väl känna till dessa... eller är det verkligen så ironiskt att ingen känner till "The Deads" här hemma. Lite tråkigt om bara jag gör inlägg i den här tråden... Har ni någon som helst erfarenhet av bandet, skriv det. Eller har ni bara en skiva av detta band som ni dessutom tycker är bra, skriv det...
Nu är jag ute på djupt vatten känner jag men jag har för mig att Greatful Dead var mer av en "Live-företelse" än skiv-dylika. Vill minnas att jag har hört att de aldrig sålda några enorma mängder skivor. Och att "gunget" som de fick fram live inte riktigt var samma på skiva... Om nu mitt minne stämmer kanske du borde satsa på en live-platta??
Mvh /Stefan
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Bandet hade under sin storhetstid två separata faser som skiljer sig ganska mycket åt. De första åren var de ett gitarrsprakande band med tydlig San Francisco-prägel. Efter 1970 blev de mer kommersiella och började spela "country-pop". Framåt mitten av 1970-talet kom ytterligare faser men de två första är det som är klassiskt och riktigt bra. Det senare är mer för inbitna fans.
Jag köpte en samling efter att ha sett BBC:s stora populärmusikdokumentär i vilken de medverkade och spelade schysst San Francisco-rock (bl.a. en version av Griegs Bergakungens sal, om jag inte minns fel). Skivan jag beställde innehöll dock countrypop och var kanske inte så intressant om än helt OK.
Jag är absolut inget deadhead men jag kommer ihåg att jag hörde skivan American Beauty på en fest en gång och blev storligen imponerad. Jag kollade upp den på bbc music och de hade gett den högsta betyg. Skivan är från den folkinspirerade tiden då Jerry Garcia hade förälskade sig i steel guitar. Kolla in länken ==> http://www.bbc.co.uk/cgi-perl/music/muze/index.pl?site=music&action=biography&artist_id=332539
Tack för tipsen. Nu har jag iaf ett hum om vad jag ska köpa. Fast det verkar som om man bör lyssna på skivan innan man köper eftersom de skiljer sig åt så pass mycket från skiva till skiva.
Deras första skiva 67 som bara heter Grateful dead är i mitt tycke ett smärre mästerverk (även om det sägs att de själv var missnöjda med den), det är ren 60-talsrock med utmärkt gitarrlir.
Deras skiva Aoxomoxoa gillar jag också skarpt, den kom 69 och är lite "flummigare" i attityden.
En tredje skiva att rekommendera är "Workingmans dead" från 1970, den är lite countrybetonad men även ibland rysligt vacker.