Vilket är det bästa materialet att bygga högtalarlådor av om man bortser från mdf, playwood och spån. Jag undrar alltså vilket träslag som lämpar sig bäst att bygga med.
Tjenare beakta dock att virke måste vara väldigt torrt för att det inte skall slå sig. Hårda träslag som tex ek ask björk bok måste ligga i många år för att det skall torka när jag bygger lite lyxigare lådor så gör jag tunna skivor av önskat träslag som sedan sandwich limmas på mdf skiva och kapas och limmas senare ihop till lådorna. Detta är det bästa sättet tycker jag och jag har provat det mesta. När det gäller trä val så skall man beakta följande kortfigriga träslag typ al alm asp de flesta afrikanska träsorterna rör sig mycket mindre än de lång fibriga träslagen tex ek bok björk. Håller man på lite med trä så lär man sig vad som är bra och mindre bra att arbeta med samt var man får tag på virke av prima kvalitet nu har jag så tur att här har vi ett hyvleri som håller hög kvalitet på alla produkter så jag har inga större bekymmer med detta. Som ett skräck exempel kan nämnas att jag för ett tag sedan komm över ett lass med svensk ek som legat på en loge i 3 år. Detta lagrade jag själv sedan i ca 1 år. Så en dag fick jag en beställning på ett matsals bord för 12 pers moddel större. Jag såga och hyvla limma slippa olja och slet som en blå och fick färdigt bordet. Leverarade det hela och allt var frid och fröjd efter ca i månad ringde den lyckliga ägaren trodde jag " jo du får nog komma och kolla på bordet det har gått isär lite " Dagen efter åkte jag och kollade hehe man fick igenom tummen i springan. Bara såga itu och lima om hela kalaset. Det hela kändes ju lite pinsamt om man säger så. Men trä är ett levande matreal som man inte gör hursom helst med.
Hej. Det är mycket bättre med sk limfog skivor men man bör inte använda för bredda dock jag brukar ha mellan 30-50mm. Jag limmar skivor förfullt till en bok hylla av AL nackdelen som jag kan komma på är väll att mycket blir spån vid såging och hyvling.
Du verkar inne på det här med trä... limfog skivor år det samma sak som att limma ihop ett gäng brädor? Hur använder man bäst äkta trä för att bygga stabila högtalare?
ja limfog skivor är som sagt mindre brädor ihop limmade til en stor. Bäst är tycker jag att limma på tunnare skivor på mdf skiva. Lådan bör sedan sågas i 45 graders vinkel. Blir klart snyggast då.
hej mayday limmet håller men trät spricker istället du får köpa färdig torkat trä för möbelsnickeri då går det bra kolla med www.holm.nu där finns mycket exlusivt trä ska köpa lite guitar trä där hej classe
Bröderna holm har t om färdigfanerad mdf....ska bli intressant att veta vad det kostar, för att inte tala om frakten, läste just i deras pdf-katalog....puh, mdf väger!
Jo bröderna holm är bra att ha att göra med. Jag kom över ett lass med björkfaerade mdf skivor. Dessa kom ifrån en nedlagd dörr fabrik, används till att göra speglar i dörarna så ovanligt är det inte med färdig fanerat.