HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sonab R-7000 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/06/02 :  21:35:09  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Köpte en Sonab R-7000, som enligt förra äraren var mycket använd. Efter köpet startade jag upp den och kollade så den funkade. Den funkade, men det lät inte så kul, massa brus å knaster vid uppstart samt ganska tunnt ljud. Har precis bytt alla kondingar på slutstegskortet ( har inget annat inkopplat för tillfället ). Och nu är nästan alla oljud borta, och det låter bra mycket bättre. Men den ena kanalen vill ha MYCKE mer singal för att låta lika mycke som den andra. Kan även nämna att det sitter olika trissor på dom olika kanalerna.

Förslag på vad det kan vara?


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/03 :  10:39:44  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ett wildcard: det är inte volympotten som är dålig?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/06/03 :  13:36:08  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Nej, det är inte volympotten. Jag har monterat loss kortet med förstärkaren på, samt likriktare, kondingar och trafo. Samt att jag har kopplat mig direkt in på ingångarna i slutsteget.

Nån som har nån annan ide?


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/06/03 :  15:08:02  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Problemet med volymen löst, tyckte att det lät lite konstingt och basfattigt. Fasade om en kanalen vid lågnivån. Och vipps! Så var allt som det skulle. Den låter nu helt okej. Men det sitter olika transistorpar i den. Det ena paret blir ganska varmt, men andra kanalen håller sig kall. Vad kan detta bero på? Jag har testat att byta plats på paren, men problemet kvarstår. Det sitter 2 trimpottar på kortet, vad gör dom?


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/03 :  19:08:22  Show Profile Send Uniper a Private Message
Trimpottarna kan mycket väl vara för att ställa tomgångsströmmen, alltså biasen. Sitter det några lite rejälare motstånd i närheten av transistorerna? Det är i så fall emittermotstånd, och genom att mäta spänningen över dom utan musiksignal kan du få ut vilken tomgångsström som går genom effektsteget.
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:49:43  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Okay! Där sitter 4 "rejäla" motstånd nära de 4 stora trissorna. Du kanske har lust att förklara vad bias är? Vad det har för funktion och hur man ska ställa in det . Liten lektion för mig och andra intresserade . Jag kanske ska tillägga att förstärkaren bara har enkel matning.


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/04 :  21:09:04  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ok, berätta lite mer om bias var det.. Vet inte var jag ska börja så jag tar det ganska enkelt. En vanlig förstärkare har oftast ett sk komplementärt utgångssteg. Det innebär att man har en transistor som tar hand om positiv utsignal, och en som tar hand om negativ. När utsignalen är positiv är det alltså bara den ena som lämnar ström till högtalaren, den andra är strypt. När sedan utsignalen svänger över till att bli negativ stryps den positiva transistorn, och den negativa går in istället. Men precis i övergången mellan positiv och negativ brukar man ha ett litet överlapp, så att den negativa börjar leda lite ström innan den positiva har slutat. Det kallas klass AB, och det ger en mjukare övergång än om övergången hade varit mer abrupt.
När utsignalen är precis noll kommer båda transistorerna alltså leda lite ström, tomgångsströmmen eller lite slarvigt kallat bias, och förbruka lite effekt. Generellt kan man säga att högre tomgångsström = bättre ljud, men man får väga in vilken effekt man är villig att "slösa". Normalt brukar strömmen vara i storleksordningen några mA.

Räcker beskrivningen så, eller var du ute efter en mer utförlig?
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/06/05 :  00:01:03  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag tycker att det var bra förklarat!

Så jag frågar väl vidare. Kan du förklara varför en klass-A stärkare blir så varm då?

Och hur fungerar min förstärkardel, den har ju bara enkel matning. Högtalarna är jordade på 0 .

Och viktigast av allt, hur ska jag justera biasströmmen? Kan nåt gå sönder om jag gör fel? (Om jag håller någelunde koll på att man inte kan använda kylflänsen som myggrillare).


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/05 :  00:42:51  Show Profile Send Uniper a Private Message
Fortsättning ..
Vi tar det komplementära utgångssteget igen.. Om förstärkaren jobbar i klass A har man lagt tomgångsströmmen så högt att tex den negativa transistorn inte stryper förrän signalen har nått sitt allra mest positiva värde. Och samma sak fast tvärt om för den positiva transistorn. Det lilla överlappet vi hade i klass AB är alltså inte så litet längre, utan vi låter det växa så att det täcker alltihop. Det betyder ju att vi har en rejält hög ström som går genom utgångssteget på tomgång. Därför blir det duktigt varmt.

Om man bara har enkel matningsspänning så ser utgångssteget förmodligen likadant ut, men med skillnaden att det sitter en ganska stor kondensator i serie med högtalaren.

När du ska ställa biasströmmen kan du mäta spänningen över ett av de två rejäla motstånden på varje kanal. Sen räknar du ut strömmen med den vanliga formeln I=U/R. Spänningen kommer att vara ganska låg, antagligen några mV. Det första du bör göra är att bara mäta, och se så att du verkligen mäter en högre ström på den kanalen som blir varm. Efter det kan du testa att vrida lite på en av potentiometrarna och se ifall strömmen ändras. Om allting verkar ok är det sen bara att välja vilken tomgångsström du egentligen vill ha och ställa in det på båda kanalerna. Det fabriksinställda värdet kanske går att hitta någonstans på det stora nätet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000