Hej, hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem. Jag har ett par Respons baby grand och dessa är bla bestyckade med ett par Dynaudio basar. Nu har en av katterna kört en klo i ena basens upphängning en liten men dock så synbar reva! Första frågan: Går det att köpa lösa basar idag? Jag hittar dem inte i Hifi kits nya katalog dock den gamla. Jag har ett svagt minne av att Dynaudio har slutat att sälja sina element till "Gör det självare." Fråga två: Finns det något sätt att rädda basen tillfälligt? Typ lim eller liknande? Vad bör jag göra/inte göra med basen? Omkoning? Tips på om det går att sätta en ny kant? Kommer ljudet att skilja sig basarna emellan? Väldigt tacksam för tips och råd! Mvh Fredrik.
Du kan ta lim som används vid cykelslangreparationer och "dutta" dit. Funkar finfint. Prova med att doppa en nål eller liknande i limmet, stryk försiktigt i revan, låt härda, provspela och kolla om det funkar.
Jag skull gjort som ZAC sa, lägga i lite lim. Den "limmade" basen låter nog mer "lika" den andra än om du skulla byta ut bara den ena mot en ny. Jag har lagat upphängnigar på det viset, fast då med Dynaudios LX-2 lim. Cykelslangslim går nog precis lika bra.