Sonen ska på bal! Han behöver snabbt lära sig och öva på de grundläggande dansstegen. Modern får agera lärare, ty jag har inte enbart tummarna mitt i handen utan också stortårna mitt under fötterna och kan absolut inte dansa det minsta. Men - vi har ingen CD med bra samlad dansmusik av det grundläggande slaget. Det enda som finns är hyfsade danslåtar utspridda på en massa skivor som vi har noll koll på.
Är det någon av skribenterna som har förslag på CD som är lättåtkomlig (det vill säga kan förväntas finnas på en normalt utrustad skivavdeelning typ Åhléns) dansmusik-CD med de vanligare dansslagen som är lämpad för ändamålet? Det vill säga innehåller lite blandat vals och foxtrat och kanske nåt mer nyttigt. Genre spelar mindre roll bara det går att dansa till. (Nåja - dansbandsmusik typ Vikingarna bör undvikas eftersom dylik musik brukar göra familjemedlemmarna på dåligt humör. Och dåligt humör är ju ingen bra sinnesstämning när man ska öva på något nytt. Men finns det inget annat så...)
Verkar inte helt oväntat vara lite skralt med dansare här...
Hugo Alfven har skrivit en del polka-musik som är väldig vacker -- fick faktiskt lust att gå och ta en polkakurs när jag hörde Alfvens balettsvit "Den förlorade sonen" för första gången (vilket jag såklart aldrig gjorde). Finns säkert att låna biblioteket.
Vals finns det massor, sök på "walz" på CDON t ex.