Läste i senaste Hi-Fi Choice där de testade Audio Analogues Primo-serie. CD-spelaren får fin kritik och vad som förvånade med denna var att den inte är så mycket annat än en Samsung CD-ROM i ett snyggt skal. Visserligen med en vettig strömförsörjning och analogt utgångssteg, men D/A-omvandligen sker av CD-ROM:ens interna DAC (tom anslutningarna är med ordinära datakablar). Nu återstår ju bara frågan, vad är det för DAC och är den lika bra som allt "annat i prisklassen"? (CD:n kostar £400 i UK) (Jag ser redan möjligheter för alla DIY-freaks....) http://www.audioanalogue.net/eng/primocd.php
Tacka vet jag när Federico Paoletti drog i trådarna på AA. Sunda, snygga konstruktioner och lite "egna" lösningar. Bla byggde de om drivenhenten i CD spelaren med aluminiumdelar ist för plast.
Dac:en i cdrom-spelare är ofta nånting som sitter inbyggt i servo-chippet. En (vild?) gissning är att det inte är något överdrivet spännande där sitter. Då tror jag mer på att använda s/pdif:en och slänga på en egen dac av nåt slag. Men just den cdrom:en kanske är byggd på nåt annat sätt?
Vet inte så mycket om DAC:en "..standard 16-bit/44.1kHz.." säger man själva om den. AA säger också "The CD-ROM drive is very good for audio-CD's, at any level, although high-end players sound better if used with a DAC.." Ganska intressant ändå och jag tror inte bara att man kan avfärda CD-ROM:ens DAC som skräp.