HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/06/11 :  23:34:53  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Jag har mätt mitt lyssningsrum med hjälp av ett program jag hittat på nätet. Det tar hänsyn till storlek, höjd, form, möblering, tak- vägg- och golvmaterial, m.m.

När alla uppgifter var inmatade tryckte jag på enter och fick till svar att jag vid 50Hz har ett stort "hål" och vid c:a 60Hz har en puckel på c:a 4dB, i övrigt ser det rätt hyfsat ut.

I programmet fanns även en del "akustikförbättrare" som man kunde simulera, men inte i något fall kunde den "bota" det stora "hålet" vid 50Hz.

Är det någon här som har några ideer eller funderingar på en tänkbar lösning som en första åtgärd.

I andra hand får jag väl försöka höja nivån med en Behringer UltraCurve, men jag vill helst göra det som går att göra med rumsakustiken först.

Som vanligt, tacksam för alla synpunkter och förslag.

/Roland

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/06/12 :  02:58:43  Show Profile Send CC a Private Message
ta alla såna mätprogram med en nypa salt... De kan inte förutsätta alla förutsättningar hemma hos dig, bara ge en liten hint så att säga...
Har du testat med att köra ett frekvenssvep med dina högtalare? Hörde du då dipparna?
Om så, testa olika placeringar utav dina högtalare först. Se/hör vilka skillnader du kan höra.
Sedan är det till o dämpa basvågorna med hjälp utav absorbenter osv. Antingen bygger du själv med allt vad det innebär (mycket meck å så) eller så kontaktar du Svanå Miljöteknik o får lite goda tips/råd på lämpliga absorbenter!
eh, lycka till o allt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/12 :  08:09:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Håller med CC, ta det med en nypa salt. Det är bara en indikation.

Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet är mycket viktigt så testa lite olika uppställningar för att se om du kan få det bättre bara genom uppställningen. Om du fortfarande inte är nöjd så är det nog klokast att söka hjälp av tex Svanå


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/06/12 :  10:38:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för era synpunkter, det kanske är så att hålet inte är så stort som programmet antyder, jag får iaf hoppas på det. Jag kan göra riktiga mätningar om en vecka ungefär om allt går som det ska, för jag har ett par Behringer UltraDrive och en UltraCurve på väg in. Då ska jag mäta så det står härliga till och då får jag säkert veta om det verkligen är ett "hål"!!!

Jag har iofs redan satt upp en del "absorbenter" på olika ställen, inget som är vetenskapligt utprovat, utan mest sånt som jag redan hade hemma. Bl a en sån där bambu/vass-persienn som IKEA sålt tidigare och en Futon-soffa. De satte jag på bakväggen. Sen satte jag in ett par extra fåtöljer, tjocka gardiner, mattor, "gräddvisp" i taket och lite annat fix och trix. T ex har jag klätt elementet med äggkartonger och en tjock filt, för att även minska överhörningen till grannarna.

Att flytta på högtalarna låter sig däremot inte göras, de är så stora och breda, att de precis får plats tillsammans med racket och TV bänken. Jag får inte ens in ett bladmått mellan högtalarna och väggen! :-)

När allt är på plats och inmätt, får jag se om jag kanske motvilligt måste vända mig till Svanå iaf, fast det bär emot. Jag gillar nämligen att snickra och försöka lösa problemen på egen hand med hjälp av snälla och hjälpsamma vänner på forumet!:-) Dessutom är jag en fattig sjukvårdsanställd på Landstinget, så det är inte så bara att beställa grejor hur som helst.

Hade jag en 40 - 50 loppor i månaden att leka med, vore det ett helt annat läge.

Nu gäller det som alla tre-åringar vet: "Kan själv". ;-)

/Roland
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/06/15 :  10:16:45  Show Profile Send Tomas a Private Message
paradigm:vad heter programet?


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/06/15 :  13:27:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att fylla igen hål med Ultracurve kan ställa till mer problem än den löser.
För att Ultracurven skall höja nivån i ett enskilt frekvensband så måste den sänka nivån i alla andra. Eftersom det sker digitalt så innebär det färre tillgängliga bitar och därmed sämre upplösning. Dessutom riskerar man att förstärkare och högtalare måste anstränga sig väldigt samtidigt som det inte alls är säkert att hålet fylls igen ändå, eftersom det handlar om ett utsläckningsfenomen. Ultracurven kan nog göra nytta ändå, men ser du att den vill höja nivån i ett enskilt frekvensband, så gör tvärtom istället, sänk nivån där istället, eftersom du ändå bara riskerar att elda för kråkorna. Har du en förstärkning i enskilda frekvensband, så ska man naturligtvis låta Ultracurven dra ner nivån där.
Om du har stora problem i basregionen, så ring Svanå, det är möjligt att deras basdämpare kan vara en lösning på problemet.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/06/15 :  17:52:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tomas:

Här finns programmet.
http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm

Björn-Ola:

Jo jag har förstått det, efter att ha läst en del artiklar om akustik, där det också står att man inte kan höja nivån utan att försämra ljudet, bara sänka, men vad jag inte förstår, är att det skulle hjälpa att sänka ytterligare vid hålet, om jag nu förstod dig rätt.
Kan du förklara det på ett enkelt sätt?

Jag har också fått hem två st. Ultra-Drive från Behringer, (varav den ena inte funkar) men den andra har jag kopplat upp och där visade det sig att den ställer in elementen individuellt med korta "pink noise" stötar, vilket skulle innebära att jag kan ställa in en hyggligt bra nivå på de olika elementen utan allt för stor påverkan från rummet, om jag nu inte har fått allt om bakfoten förstås. Dessutom gick det att kompensera med de 3 dB jag har tappat på vägen vid 400Hz. När jag sen får hem Ultra-Curven, borde det väl bli lite enklare att hitta en bra inställning utan allt för stor påverkan på signalen. Om det nu är så att jag har ett jättehål, det återstår ju att se.

Men hjälper inget annat får jag väl ringa Svanå iaf.

Många tack och hälsningar från Roland
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/06/15 :  19:07:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag har läst att "suck outs" kompenseras för av hjärnan mycket bättre än "peakar".

Det man ofta har problem med är en stående våg vid den frekvens där halva våglängden exakt får plats mellan två parallella väggar. I mitt rum har jag parallella vägger med ett avstånd av 4,3 respektive 5,6 meter vilket ger stående vågor vid 30Hz, 80Hz samt multiplar av dessa. Multiplarna över 100Hz dmpas enklare med små absorbenter men under 100Hz behövs det stooora absorbenter så där kan man ta till andra knep. I mitt fall har jag ställt högtalarna på 1/4 våglängd av 60Hz ifrån kortsidan och 1/4 våglängd av 80Hz från långsidorna. Detta ger en utsläckning av 60Hz och 80Hz som jag hade problem med. 30Hz peaken måste jag dock hantera med en resonant absorbent som jag just nu skissar på. Den kommer bli en avstämd låda på 120L som jag skall ställa i två av hörnen.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/15 :  22:54:46  Show Profile Send esl a Private Message
Pabo:

Släng in mätmicken i absorbentlådan och tuna in basreflexporten till maxnivå inne i lådan :-)
borde funka. Räkna naturligtvis först. Min puckel ligger vid 34 Hz. Kan du räkna ut hur långt mitt rum e då ;-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/06/16 :  08:26:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag menade inte att du kan lösa problemet med dipparna genom att sänka nivån, bara att man slösar bort onödig energi där. Är det ett utsläckningsfenomen lär det inte hjälpa att höja nivån, det frekvensbandet kommer ändå att släckas ut.
I senaste numret av Ljud och Bild testade man Ultracurven.
Där resonerade man att om det ändå inte hörs, så kan man lika gärna dämpa ned det och därmed avlasta högtalarna och förstärkaren. Så har jag inte tänkt tidigare, men det kanske ligger något i det. Så när Ultracurven ville höja rejält i ett visst frekvensband, så dämpade dom där istället. Klurigt?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/06/16 :  21:58:36  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ska bli mycket spännande att mäta hur det ser ut när UltraCurven kommer om några dagar.

Det kommer säkert att bli en hel del experimenterande och testande.

Jag läste nånstans att om man vill göra bas absorbenter för frekvenser under 60Hz med lådor fyllda med glasfiber, så behöver de vara jättetjocka, det sas dock inte HUR tjocka, det sas också att de helst inte bör sitta dikt an mot väggen, utan en bit ifrån, men inte heller där sas det nåt om hur stort avaståndet till väggen bör vara.

Jag fick iaf intrycket av att halva rummet skulle försvinna när rummet var färdigt.
Därför får stora bokhyllor på långsidorna duga tills vidare.

/Roland

Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/06/17 :  08:12:01  Show Profile Send filkingian a Private Message
vilken av UltraCurverarna är det som du får hem?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/06/17 :  18:19:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det kommer en DSP8024.

Det får duga tills vidare. Känner jag att den är oumbärlig blir det nog en DEQ2496 så småningom.

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000