HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 BrianGTs gainclone-kit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:31:11  Show Profile Send subside a Private Message
Något som jag inte riktigt fattat är hur man ska koppla ingångsignalerna om man inte ska ha någon volympot eller kanalväljare, är det bara att koppla respektive ingång till respektive kretskortskanal? (snackar om stereo-steget)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:45:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ja. Detta om du inte vill ha nån avkopplingskonding vill säga för annars skall denna in mellan ingångskontakt och kortets ingång.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:52:35  Show Profile Send subside a Private Message
Vad är en avkopplingskondning?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:06:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är kondensator mellan två steg (i detta fall förförstärkare och effektförstärkare) som tar bort likströmskomponenten ur signalen. Vet du med säkerhet att din förförstärkare är fri från DC-offset (dvs likspänning på utgången) så behöver du ingen avkopplingskondensator.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:10:36  Show Profile Send subside a Private Message
Hmm... Jag tänkte använda ljudkortet i datorn som förförstärkare, och om den ger ut någon DC har jag ingen aning om? Vet du om jag behöver en kondning, och isf hur stor?

edit
Om jag ska ha en sådan här så ska den alltså kopplas i serie från ingången till kretskortet?

Edited by - subside on 2004/10/29 15:12:25
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:29:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Troligtvis inte men det kan du ju mäta. Koppla in datorn och mät vad du får för DC-offset på utgången av slusteget. Är det mindre än 0.1 V så "behövs" dte ju inte. Inkoppling precis som du beskriver.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/29 :  16:40:38  Show Profile Send subside a Private Message
UrSv: ok, tackar för svaret. Men om jag bestämmer mej för att köpa/bygga en förförstärkare i framtiden, då finns väll risken att den där kondningen kommer behövas, så kan man skaffa någon multisolution kondning så man slipper behöva oroa sej för det här i framtiden?

En annan fråga; kommer den här strömbrytaren funka? Hittade faktiskt en sida som tog upp strömbrytare men som var på engelska och där snacka dom om nånting som dom kalla för single throw och double throw, vilket jag inte har en aning om vad dom menar.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/29 :  16:54:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Allt från typ 2.2 uF duger bra med 20 K inimpedans. Strömbrytarna funkar hyggligt om du inte har för stor trafo. Single throw är när brytaren går från ena läget direkt till andra (Elfa: "Till-Till") och double-throw är med mittstopp (Elfa: "Till-Från-Till").
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/29 :  17:44:05  Show Profile Send subside a Private Message
ok, tackar så mycket för svaren, nu verkar det mesta glasklart för mej. Då blir det igång och beställa saker den kommande månaden :)
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/30 :  00:36:25  Show Profile Send subside a Private Message
Hittade ett företag som säljer billiga elprylar som kanske kan vara intressant, såg bl.a att dom sålde transformatorer för ca 100-lappen billigare än ELFA, och ett par inbyggnadslådor som var riktigt snygga(enligt mej)...

Länk: Trimlog.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1943 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:37:47  Show Profile Send Nicks a Private Message
Nu har jag nog gjort något dumt...
Beställt ett basic kit stereo varianten. Har aldrig byggt något liknande förr! enligt manualen så ser det faktiskt inte så svårt ut.
En liten julklapp till pappa!!!
När jag får mitt kit kommer det nog 1000 frågor från mitt håll.
Förbered er! Domedagen är nära!

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:32:27  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Yes...
idag kom ett litet kuvert från Canada med mina gain clone kit...

Nu blir det till att löda och snickra till en låda...
Det blir samma design på lådan som mina Hypex steg men med lite kyflänsar infrästa i sidan (där ventilationsspringorna på sidan är på denna bild)

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Nicks
Member

1943 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:45:44  Show Profile Send Nicks a Private Message
Fick också ett litet kuvert i posten idag...
avr7000: Tänker nog sno lite av din ide med trälådor. Ser mycket snyggt ut!

Nicks

Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/13 :  00:59:10  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Har läst en del på diyaudioforum
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=43423

Om nätdel till Clone...

Det går ju i stora drag ut på att med små glättningskondingar så låtr clonen jättebra men den är vek i basen etc... saknar pulver helt enkelt...
Sätter man dit stora kondingar (0000µF eller dyl) så blir basen bra med ljudet som helhet blir "dålig transistorförstärkare"

Jag har klurat lite på en "dubbel" nätdel för att kombinera de båda...
lätt och snabb nätdel utan diodspikar etc. för det mesta men extra power om det behövs från en lite segare men kraftig nätdel...

Samma trafo till båda...

övre del av skiss är alltså "orginal" nätdel...

Någon som har några kommentarer om det går att göra så här...
Jag tänkte testa då jag har alla prylar liggande (gratis)...

Trafos är 2 st 24V 160VA

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:05:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Det går ju i stora drag ut på att med små glättningskondingar så låtr clonen jättebra men den är vek i basen etc... saknar pulver helt enkelt...
Sätter man dit stora kondingar (10000µF eller dyl) så blir basen bra med ljudet som helhet blir "dålig transistorförstärkare"

Det där har jag praktisk erfarenhet av och kan intyga att det stämmer. Testade förra veckan att växla mellan 10000uF och 1000uF. Kan säga att det är helt avgörande för förstärkarens totala ljudkaraktär.

Intressant nätdel, jag har dock bestämt mig för en enklare (om än något dyrare) väg. Biampa, köra steg med stora elytar till bassteget och ett med små till resten. Nån som har provat?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1943 Posts

Posted - 2004/11/13 :  14:22:21  Show Profile Send Nicks a Private Message
Min första kanal färdig!
Har inte använt lödpenna sedan 1989... Är riktigt nöjd!

Nicks

Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/14 :  01:19:02  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Illy....

Det där med biamping kan ju låta attraktivt... men funkar det tror du i en "biamping" av en tvåvägare. En sådan delar väl typiskt 2-3 kHz och jag misstänker att man förstör för mycket av den totala ljudkaraktären genom att köra stora kondingar ända upp till 2000 Hz...
En liten subförstärkar clone <100 Hz är naturligtvis en annan sak...

Jag är inte rädd för att köra flera förstärkare... Jag skall quad-ampa mitt 3-vägs system med hypex men det skulle vara kul att trixa och förbättra ljudet hos en ensam gain clone...

Ser jättesnyggt ut Nicks, jag blir riktigt sugen själv på att sticka ner i källaren och starta lödkolven på direkten ...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/14 :  02:22:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
tja, får väl snickra trevägare när jag ändå är i farten då.

Aktiv delning givetvis, allt annat är ju töntigt...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/12/17 :  17:01:01  Show Profile Send haffe a Private Message
Den här tråden verkar passande. Jag fick tag på ett par 300VA 2*24v traffon. Idealiska för en gainclone? Finns det något intresse för ett gruppköp till av briangts kit, efter jul?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/17 :  17:13:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Helt idealisk trafo.

För fetkonding-rädda pågår nu debatt om att det bästa är stora kondingar med "snubber" på så man får fet bas och bästa ljud. Testa?
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/12/17 :  17:16:58  Show Profile Send haffe a Private Message
Kanske jag ska göra, dock vill jag gärna få ihop en gainclone som fungerar först. Jag tyckte att det verkade vara ett lämpligt nybörjarprojekt. Litet och väldokumenterat.
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2005/01/08 :  11:09:32  Show Profile Send haffe a Private Message
Hmmm, det är kanske dags att ta upp detta igen. Jag är på gång att köpa ett kit eller 2 från briangt. Dock känns det lite surt att behöva betala 100:- i frakt för något som kostar 200:-, så jag undrar om det är någon som råkar vara intresserad av att beställa fler kit.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:38:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Frakten är bara SEK 75. Om du inte kan lämna över grejorna i handen på en eventuell medköpare så lär du inte spara mer än kanske SEK 10 på att dela frakten...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000