HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totem + rör fungerar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/06/29 :  21:00:24  Show Profile Send geldis a Private Message
Hej
Är det någon som har erfarenhet av att driva Totem med rör? I mitt fall handlar det om 45 watt och ca 25m2. De högtalare som jag funderar på är Model one, eventuellt Hawk. Har förstått både vid lyssning och av tester att de gärna vill ha en del "kräm". Har ingen möjlighet att låna hem där jag bor.
Är det lönt att testa?
Gillar att spela högt, åtminstånde anser min omgivning det
mvh

geldis

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/06/29 :  21:45:27  Show Profile Send vole a Private Message
geldis, om du har tillfälle och möjlighet så kika in Neat Elite högtalarna. Neaten är helt enorma ihop med rör !!! Jag var helt såld på Totem Hawk efter att ha lyssnat på dem, men Neat slår verkligen dem i häst väg.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/30 :  10:14:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst fungerar det med rör, inga problem alls !!!

Visst så kan man få mer volymer med transistorer eller med andra högtalare, men det är ju inte bara volym man eftersträvar om man köper att par bra högtalare..

Jag vet en bekant som kört sina Totem Model 1 med ett par rörmonoblock på 6 watt, det blev inte så höga volymer men normal lyssningsvolym i alla fall.

Hawken är lite lättare att få att sjunga än Model 1, så den kan nog vara ett bättre val om man skulle välja rör till Totem.

Jag har kört Totem med Rogues rör produkter samt med mindre transistor förstärkare på runt 40-50 watt och volymerna är det inte några större problem med, jag lovar !!

Mvh, Martin
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:18:52  Show Profile Send geldis a Private Message
Tack för era synpunkter. NEAT Elit måste jag kolla upp. Den ser fin ut på bild iof och samt en fin recention på nätet.
Naturligtvis handlar valet om högtalare det som motsvarar mina relativt högt ställda krav på musikalitet och återgivning OCH förmåga att leverera ljudtryck. Förutsättningarna fanns ju i frågeställningen.
mvh

geldis
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:33:22  Show Profile Send vole a Private Message
geldis, jag kan lova dig att Neat Elite levererar en mycket god ljudbild och ljudtryck. Jag tycker helt klart att du ska ta och försöka lyssna på dem tillsammans med rör. Det är som jag sa tidigare -de är helt enorma !! Sen om amn tittar på priset så ligger de ju lite under Totem Hawk dvs. allt är bättre :)

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:47:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men ser man till ljudbild och närvaro så är Totem överlag riktigt bra, och basen från en Totem är ganska svår att slå !! Oavsett vilken man jämför med...

Vi körde Hawk i Luleå förra året på mässan och rumet var runt 60 kvm och med en 4 meter i takhöjd och Hawken hadde inga som helst problem med att fylla rummet med ordentlig bas och ett ljudtryck som räckte och blev över !!

Sen pris, jo den kostar , men den är nog ganska prisvärd ändå..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/30 :  17:13:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Geldis - jag upplever ditt rum som relativt stort. Större än de 25 kvm som ritningarna skvallrar om. En ganska öppen planlösning gör att högtalarna måste prestera än mer ljudtryck... Vidare upplever jag ditt rum som långt från baskraftigt (även om mitt är mycket mer extremt i detta avseende).

Lite input från sidan!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/06/30 :  20:54:32  Show Profile Send vole a Private Message
MartinH, inget ont om priset på Totem Hawk. Jag satt själv och lyssnade ett bra tag på dem på Hifi mässan/Malmö. Det är en mycket trevlig högtalare och ljudbilden är det samma. Det finns dock högtalare som ligger i samma kaliber som dem och det är Neat Elite, tycker jag. Neaten har en mycket trevlig ljudbild som (jag tycker) slår Hawken på "tassarna". Går vi sedan tillbaka till priset, så är det inga enorma summer som skiljer dessa åt.

geldis, i vilket fall som helst så är det trevliga högtalar modeller båda två. (fast välj Neat Elite, de är trevligare ihop med rör... heheh)

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/06/30 :  22:43:47  Show Profile Send palm a Private Message
Visst funkar rör och Model one Kör själv 2x20Watt class A och Model one, går inte att spela superhögt men vid normal lyssning så funkar det kanon. Fördelen med dessa högtalare är att man inte behöver spela så högt, utan får fram kännslan och detaljerna endå
Kan varmt rekomendera rör till Moden one och 45Watt borde räcka långt.

Palm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000