Är det ett vanligt fenomen? Vilka apparater tänker du på i första hand? Att äldre spelare har problem är kanske inte så konstigt - har en gammal Cyrus som *nästan* klarar CDR-skivor.
Jag som nu har varit med på Hififorum i ganska precis ett år har kunnat läsa och förstått att många har problem med sina dyra CD-spelare när man just spelar CDR skivor och ibland copy skyddade skivor. Jag som då har tre tämligen billiga CD/CDR spelare/brännare har aldrig haft några sådana problem. En annan sak som man kan fundera på är varför så många spelare inte fungerar längre än kanske fyra år då man måste byta laser och motor. Det här är min erfarenhet och när jag pratat med olika butiker så säger man att en spelare håller inte längre än så.
Min äldsta (o levande) cd-spelare är en Teac VRDS-7:a. Den är över tio år gammal. Den läser cd-r men inte cd-rw. Ganska vanligt trodde jag? Kanske inte dyr nog?
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Brända skivor har inte lika bra kontrast på punkterna mot aluminiumfolien jämfört med pressade skivor med extremt tydliga punkter. Laserpickupen kan på vissa vanligen äldre spelare inte tillräckligt tydligt detektera om det är 1 eller 0 och man får felmeddelande i displayen "No Disc", "ERROR" eller liknande. Det finns vissa CD-R (t.ex. TDK) som är speciellt framtagna för audio bruk i stationära CD spelare och dessa kan man spela på vissa spelare som annars inte tar CD-R, jag har en gammal Sony Discman som är petig vilken sorts CD-R man bränner på. De som fungerar bäst är TDK CD-R XG med blåtonad aluminiumfolie medan gröna och svarta inte fungerar alls.
CD-RW har lägst reflektivitet av alla och klarar nästan bara av att läsas av data drives, t.ex. DVD spelare eller mycket nya CD spelare.
Vilken jäkla tur jag har som aldrig haft problem när jag kört hembränt.
mangew skriver: "Min CD (inte speciellt dyr) har problem med vissa CD-r skivor med silverfärgade sidor. Provade svarta CD-r (LP) och de fungerar utan problem."
Hur kan svarta skivor fungera bättre än silver eller guld?
quote:mangew skriver: "Min CD (inte speciellt dyr) har problem med vissa CD-r skivor med silverfärgade sidor. Provade svarta CD-r (LP) och de fungerar utan problem."
Hur kan svarta skivor fungera bättre än silver eller guld?
Inte en blekaste aning, ett enkelt praktiskt konstaterande bara.
Min Cdfix vägrar TDKs audioskivor & Fujis vanliga CDR ( blå yta ). Därimot funkar Kodaks CD med "guld"-yta klockrent .Har aldrig haft problem med "köpeskivor" heller.
Valde mellan Rotel RCD 971 och NAD S500 när jag köpte beg. cd nyligen och valde Roteln som tur var, den spelar CD-R utan vidare trots att jag bränner i 52 spinn. Det var samma ålder och samma pris på dem och han med NAD'en sa att den tog CD-R...
filikoster-han med NAD'en talade inte helt sant då eller...
"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."