HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fläta högtalarkabel av denna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:56:44  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag är helt okunnig vad gäller högtalarkabelns viktiga egenskaper men undrar ändå vad ni kunniga tror om denna http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=179256.htm?_55_459_00 för att göra en fyrfläta att använda som högtalarkabel? Verkar den intressant? Vilken variant tycker ni man ska använda? Det enda jag funnit är resistansen för de olika och ju grövre desto lägre men är det det viktigaste eller vad mer ska man tänka på? Det skulle vara snyggt med en tight fyrfläta i vitt, tycker jag!

Har ni andra idéer om kabel för flätning, tyck till! Jag är särskilt intresserad av silver, gärna rent silver!

Tacksam för tips och ny kunskap//Jesper

Retro låter fint.

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:23:57  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Med förtennad ledare så är den nog helt OK. Undvik den försilvrade.

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:47:31  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
varför undvika försilvrad?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:53:53  Show Profile Send Bardis a Private Message
Använd enkarderlig tråd!
Gärna lackisolerad koppartråd. Sådant som används i spolar o trafos.
Slakta någon gammal apparat så får du tråden gratis. Eller fråga hos närmsta trafolindare. De brukar ha en del överblivet.

Kola in Kimber Cables högtalarsladdar

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/13 :  19:41:50  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
" varför undvika försilvrad?"

Teori:
Därför att elektronerna hoppar ganska gärna från kardel till kardel. Har man försilvrade koppar kardeler så är det (lite) lättare för dom att byta från en kardel till en annan.
Med tennbeläggning blir det tvärtom, kabeln blir lite som en litzkabel, tennet fungerar lite som isolering. Lika bra som en riktig litz-kabel blir det ju inte, men det behövs ju inte heller. Tennbeläggning är dessutom billigt och ger ett bra resultat. Silver beläggning är dyrt och ger ett sämre resultat.

Praktik:
Jag kan inte alls lova att elektronerans bytande av kardel är hörbart på något sätt, men det finns dom så påstår att silver kablar "krispiga" ljudkarraktär kommer just från den dist som det här åstadkommer. Men, jag vet ingen i nuläget som säkert kunnat visa att det är hörbart. Men som jag ser det är det bättre att välja en lösning som är tekniskt bra och billig, än en tekniskt dålig och dyr.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/13 :  21:27:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man skulle oxå kunna tänka sig att silvret har bättre ledningsförnåga än tenn...

Ta den du tycker passar din plånbok och smak.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:34:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok! det finns alltså, rent teoretiskt, en risk att en silverplätering påverkar ljudet negativt just på grund av silvrets bättre ledningsförmåga varför förtennade ledare är att föredra enligt en teori. Vilket borde leda till att separata isolerade ledare är ännu bättre!? Är det vad en Litzkabel är?

Om man då finner en kabel med separat isolerade silverledare borde inte detta vara en bra grund (teoretiskt). Silver=bra ledare, isolerade ledare=inga hoppande elektroner. Sedan har vi allt det där med induktans, resistans och kapasitans. Vad innebär alla dessa begrepp och hur ska man förhålla sig till dem när man bygger en kabel? Kan man ta reda på vilka värden den kabel man beslutar sig för att bygga får?

Jag har sett trådarna om cat5 kabeln där varje solidcoreledare har sin egen isolering. Denna kabel verkar intressant men jag skulle vilja skapa en diskretare snyggare och framför allt vitare kabel med fantastiska prestanda.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:45:19  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Vilket borde leda till att separata isolerade ledare är ännu bättre!? Är det vad en Litzkabel är?"

Huvvet på spiken!

Ledningsförmågan skiljer sig inte så mycket åt mellan silver och koppar. Egentligen inget att bry sig om, tycker jag.
Det går bra att räkna ut induktans, resistans och kapasitans för den kabel man ska göra. Jag tror det har gåtts igenom här förr.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/07/14 :  01:47:45  Show Profile Send linnar a Private Message
Det råder delade meningar om vad som är en "bra" kabel.
En sak är säker:
Den kostnad som många specialkablar (som silverkablar) når upp
till gör inte på långa vägar den nytta som motsvarar priset.
Med mycket stor sannolikhet kan sägas att den hörbara
skillnaden är ofantligt mycket större om man byter någon
annan ingående komponent för samma kostnad.

En bra länk som beskriver det tekniska bakom kablar och
hur en kabel bör vara uppbuggd är denna:
http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:22:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
tack för alla svar

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:12:11  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Johny F:
Den krispiga karaktären har beskrivits även vid användning av enkarderliga silverkablar.
vh
Dimitri
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/14 :  20:46:36  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Kolla www.homegrownaudio.com dom har teflon-överdragen silvertråd i många olika storlekar. Har själv köpt deras fetaste signal och högtalarkabel och dom funkar superbt.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/15 :  09:53:57  Show Profile Send Goffe a Private Message
kolla in de här flätningarna kanske nåt?
http://www.jenalabs.com/

Edit:har par tvinnad de ledningar du angav för varje pol. därefter la jag supra kabeln på hyllan!

Edited by - Goffe on 2004/07/15 10:04:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000