HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hmm belastning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/15 :  20:22:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
vad får jag för belastning om jag kopplar både diskant samt 6.5"arn från hfls-1an till förstärkaren? snart e ju lådorna klara så jag tänkte medans jag funderar på filter kunde dom ju få spelas in lite

jag kommer alltså koppla 2 element till en kanal *2 dårå

skall kopplas till min gdsssjid förstärkare som ser ut så här:


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:00:42  Show Profile Send hobbes a Private Message
Tänk på diskanten !
Bör nog inte spelas in ofiltrerad....

Mvh
//Hobbes
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:12:54  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Har du filterkomponenterna så skulle jag löda ihop filtret (om än provisoriskt) för att koppla in elementet där. Som hobbes sa, jag tror diskanten är lite känslig för högre bastoner.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:24:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
funderar ju fortfarande på filtret :( ajja får väl ta å vänta då

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:42:16  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
lägg bara en kondin i serie med diskanten (på typ 10 uF, borde ge en delning runt typ 2kHz), duger sålänge du bara ska spela in den.

tror det e bara att koppla in, ingenting lär gå sönder

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/15 :  22:03:28  Show Profile Send Haakan a Private Message
men vad kommer det bli för belastning på förstärkaren då? vill helst inte att den ska pajja då den går som hemmabio i sovrummet :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/07/15 :  22:52:48  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm jo båda elementen är väll 8 ohm va? så 4 ohm om du paralellkopplar.. 16 om du serie men då kommer ju inte basen spela under 2kHz eftersom kondingen ligger i serie.. men tror inte stereon drar på 4 ohms last.. iaf inte om du spelar i normal volym

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/15 :  23:04:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tänkte mest låta dom gå på dagarna på väldigt låg volym dvs inte lyssna på dom utan mer höras i bakgrunden, kan det skada diskanten? verkar underligt isf...ok om man drar på men :)(orka fara å köpa konding)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/07/15 :  23:40:34  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Du kan bränna diskanten väldigt lätt utan filtrering. Tror nog du finner det mer värt att ta dig tid att införskaffa ett par kondingar än att du står där med ett par trasiga diskanter.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/07/15 :  23:45:26  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Koppla in en konding på 4,7uf på diskanten så kan du spela in dina element. 4,7 ger dig en delning på diskanten vid ungefär 4000-5000 ungefär. du behöver ingen delning på basen för att spela in elementen
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/16 :  11:29:08  Show Profile Send ILLY a Private Message
Impedansen på en högtalare är ju nominell, långt ifrån konstant. Vad det står på lådorna är snarare ett medelvärde än en total sanning. En audioförstärkare är anpassad för detta. Om du kollar högtalar- och förstärkartester i exempelvis Hifi&Musik så kommer du snabbt att se att högtalares impedanser varierar våldsamt beroende på frekvens och att de allra flesta förstärkare är ganska stabila även i 1 ohm.

Förstärkaren skulle jag inte oroa mig för.
Om du å andra sidan vill vara helt på den säkra sidan så fixar du filtrering. Delar du upp signalen, så delas ju också lasten upp, så regeln "serie: 8+8=16, paralell: 8+8=4" gäller egentligen bara om flera element spelar i samma frekvensband.

Som de andra redan sagt: Sätt en konding i serie med diskanten, så kan du vara lugn.
Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000