HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tuff bashögtalare med TB W8-740
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:38:16  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
oops, det var kanske inte meningen att märket skulle vara med på bilderna, men nu är det det. Det är en liten logotyp-bricka av mässing med ett screen-tryck på. Jag brukar sätta en sån på byggen jag blir nöjd med - men det är bara på skoj :)



Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:59:22  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Snyggt bygge och säkerligen intressant för många då det är en hel del som sitter och trycker på dessa element.
Synd att du inte försänkte elementet och täckte det med ett finmaskigt skydd typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19127 t.ex. endast 80:- paret och håller nog småfingrarna borta.
Finns det någon tanke på att eq:a dina subbar eller är du nöjd som dom är?
Tänkte då ej på Linkwitz Transform utan mer på mer på något som detta http://ldsg.snippets.org/FILTERS/Pomann/shivaeq.htm med en 3db boost på 28hz.

Edited by - fidelityn on 2004/07/26 13:27:02
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:02:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
sååå lenn art det ser ju bättre ut =)
en riktigt häftig skylt

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:39:05  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jo, jag tror också att många har såna element. Därför känns det kul att visa ett enkelt bygge som gör dem riktigt användbara. Det är dessutom inte så vanligt med 8-tummare i lågbasar, framför allt inte såna som spelar så djupt.

Jag har tittat på sådana skyddsnät men inte tyckt att fästanordningarna varit snygga nog. Den här har ju dolda fästen - har missat just den. Tack för tipset!

Nej, jag tänkte inte eq:a. De spelar rakt och snyggt ända ner, åtminstone i mitt rum. Jag har en skiva med orgel som spelar vid 24 Hz (jag har mätt) och den basen kommer ut som den ska, genom soffan och upp i ryggen. Och ändå står lådorna ute på golvet, dvs inte mot väggen.

Det betyder inte att man inte kan eller ska eq:a. Eq kan ge en reserv. Jag skulle säga att rumsförhållandena får avgöra det. Samtidigt som konen har möjlighet till stora utslag (Xmax = 12 mm), så finns en risk för att den kan låta ansträngt - det är fortfarande bara en 8-tummare. Föreslår att beslut om eq föregås av prov i det aktuella rummet.

Tack för de positiva kommentarerna!

edit:
fidelityn: köpte två såna skydd, passar utmärkt, redan monterade. Tack igen för tipset!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/07/26 17:45:47
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:47:41  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
aha då har vi mer bilder att vänta på =) med galler alltså

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/26 :  19:13:22  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
är fortfarande ny på forumet, men börjar förstå vissa saker :)
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:50:35  Show Profile Send orthanc a Private Message
Fint bygge!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/27 :  07:50:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Bra bilder på trevliga byggen =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/27 :  19:06:07  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej alla,
Som ny här på forumet vill jag tacka för det positiva bemötande och alla uppmuntrande kommentarer jag fått!
Hälsningar
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/13 :  22:21:29  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, riktigt fina små saker. Vad tror ni om fyra sådana i ett hembiosystem?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/15 :  19:47:10  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej, efter några veckor kommer här en lyssningsrapport.

När jag lyssnat på lådorna har jag använt dem som komplement till mina ME2 (fritt efter Lynn Olson). Basarna drivs bi-ampat med aktivt lågpassfilter 80 Hz. Som förstärkare till baslådorna har jag använt dels ett 10 W transistorsteg, dels en ”basvariant” av gainclone, 40 W. Baselementen kopplas direkt till slutstegen. Som jämförelse har jag mina ordinarie basar, två stycken 72 liters basreflexlådor, vardera med en 8" Audax.

Det som är allra roligast är att basen är så precis och kontrollerad. Ljudbilden är trovärdig även i basen. Man kan tydligt särskilja kagge och bas. Om kaggen står lite till höger och basisten lite till vänster så ”ser” man det. Även anslag och sustain (heter det så?) på bas återges väldigt trovärdigt. Eftersom basen definieras i mellanregistret tyder detta dessutom på en lyckad integration mellan bas och mellanregister.

Den andra trevligheten är att de spelar väldigt torrt och rent. Jag gillar torr bas, det är därför jag kör med 8"-element. Jag har inte mätt distorsionen, men den torra och trovärdiga återgivningen säger mig att elementet självt inte ”lägger till” särskilt mycket. Det här är i mitt tycke en viktig egenskap hos papperskoner, till skillnad från många poly-”lite_av_varje”-koner. Slutligen spelar de djupt, riktigt djupt.

För att undvika missförstånd vill jag betona att de här högtalarna naturligtvis inte ersätter större baslådor. Mina ordinarie basar ger utöver nämnda kvalitéer en ”fyllighet” och en ”kropp” i basen som den lilla lådan inte klarar av att förmedla. Naturlagarna är fortfarande lite besvärliga här, tyvärr.

Mina ordinarie basar spelar jag med 10 W förstärkaren. För normal lyssning med den lilla lådan funkar 10-wattaren alldeles utmärkt, men vill man kräma på lite extra behövs faktiskt 40-wattaren. Verkningsgraden är helt naturligt lägre i den lilla lådan, men inte dramatiskt. (Impedansmätningarna ger mig ca 86 dB/W/m, men jag har ännu inte mätt akustisk output).

När jag spelar högt i området 20-40 Hz (lådan ger kraftig output även vid 20 Hz) får jag blåsljud från tunnlarna. Vid lite lägre nivåer försvinner problemet. Jag har visserligen byggt med avloppsrör tidigare, men inte använt skarvade böjar. I tunneln finns nu skapligt tydliga kanter där rördelarna sitter ihop, och de skapar rejält med turbulens. Nu sitter portarna sitter på lådans sida och inte på fronten, så under normal spelning är det här inget problem. Dessutom finns inte särskilt mycket musik vid så låga frekvenser på skivorna.

Men jag undrar om någon har ett tips på hur man skulle kunna släta till tunnlarna invändigt nu när de är ihopsatta?

Sammanfattningsvis:
Jag tycker att högtalarna ger väldigt fin bas för väldigt lite pengar. De låter inte ”Super-Fi”, men de är definitivt ett prisvärt komplement till befintliga högtalare – framför allt för den som har begränsat med plats och/eller pengar.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/16 :  22:47:33  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej igen,

Vet inte om någon är intresserad av kurvor men här kommer ett par i alla fall.

Högtalarens småsignal-impedans (nivå -10 dBV) visas på första bilden. Som vi ser är konens impedanstopp (den högra) är väldigt hög, men det är typiskt för element med mycket stark motor och styv upphängning.

Vi kan också notera att impedanstoppen för tunneln (den vänstra) är bra mycket lägre än toppen för konen. Det indikerar att tunneln har för stora strömningsförluster och att dess diameter borde vara större. Problemet är bara att en tunnel med större diameter behöver vara längre och då får den inte plats i lådan (nåja, vi kan göra en större låda men då försvinner vitsen, liksom). Så här har jag kompromissat.

Lägsta impedans är 4,3 ohm vid 94 Hz. Fasgången är lugn och uppvisar inga konstigheter.



Nästa bild visar närfältsmätningen med akustisk output av stegad sinussignal, ca 94 dB vid 70-100 Hz. Den övre av de nedre kurvorna visar andratonsdistorsionen och den nedersta tredjetonsdistorsionen. Som vi kan se ligger andratonen ca 50 dB och tredjetonen ca 55 dB under signalen, vilket är mycket låg distorsion.

Jag minns tyvärr inte vilken inmatad effekt jag använder här, men den är låg. Om det finns intresse för att veta mer, kan jag försöka göra fler mätningar. Förslag i så fall?




Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2004/10/17 :  22:55:02  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej lennart och alla andra,

Än engång mer beröm! Ett vackert litet bygge.
Jag har en stilla undran, vad är det för fel på bandpasslådor?
Ingen här använder dem. jag laborerade lite i ett beräkningsprog och fick fram följande kurvor. Bandpass är den blå. Den ser bra ut i mina ögon, dock har jag ingen större erfarenhet av denna typ av lådor. jag har hört att det skall bli lite "bumpigt" ljud osv..

Alla synpunkter erfarenheter är som vanligt välkomna



MVH

Nicks

Edit: detta är ett exempel, ser ingen anledning att gå så lågt i frekvensgång. Tror att 30 Hz räcker gott och väl för mina öron

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2004/10/17 22:57:23
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/19 :  18:42:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
nicks: Tack för glada kommentarer!
Din fråga är intressant, men jag tycker den är lite off-topic (förtjänar kanske egen tråd?).

Trots det kan jag ge en del av min syn på saken. Bandpasslådor är, jämfört med traditionella lådor, väldigt besvärliga att designa och att tillverka för en DIYare (åtminstone för en som jag ). Enligt vad jag känner till finns det inga enkla teorier att använda utan man är hänvisad till datorprogram som simulerar lådorna. Jag misstänker att man lätt hamnar i en trial-and-error-situation som visserligen kan vara intressant, men möjligen inte värd mödan.

Jag har inte funderat mycket på orsaken men det är lätt att konstatera, precis som du gör, att väldigt få bygger bandpasslådor. Det är kanske helt enkelt så att det är mycket enklare och mera träffsäkert att bygga vanliga högpasslådor och sedan styra responsen med filter av olika slag.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:47:54  Show Profile Send tengil a Private Message
Lenn-Art:

Ang blåsljud från portarna. Tror du inte dessa kan minimeras ifall du böjer röret så få gånger som möjligt? En slitsformad port längs någon av lådans vägg kanske vore ett alternativ?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/11/01 :  14:56:13  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jag tror personligen att det mesta av blåsljudet kommer från de skarpa kanter som uppstår i rörskarvarna. Det borde inte höras att kanalen är böjd, men insidan måste vara slät. Kanterna ska nog tejpas eller maskeras på nåt sätt.

Nu sedan högtalarna fått spela in sig under ett par månader spelar de otroligt ren och låg bas. Jag måste helt enkelt bygga flera. Och då ska jag prova med dels en lite annorlunda geometri på lådan, dels med port i form av en eller två slitsar på fronten.

Så tengil: tack för tipset, det är mitt nästa steg.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/11/01 :  15:16:55  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
En liten solskenshistoria:

Jag har moddat delningsfiltren lite i ett par ProAc Studio 200 som en kompis äger. Jag var givetvis tvungen att spela mina små baslådor ihop med ProAc-arna. Resultatet blev helt enkelt förbluffande. De integrerar hur fint som helst och fyller elegant på med en "bottenvåning" till ett par högtalare som redan från början spelar mycket fint!

Är medveten om att jag talar i egen sak nu , men min kompis gillade kombinationen så skarpt att han köpte baslådorna med tillhörande slutsteg och aktivt filter. Inte vet jag, men det tyder väl på att det finns fler än jag som tycker att TB-basarna spelar fint?

Resultatet är i alla fall att jag nu blivit av med grejorna och måste bygga nya - men det är väl en del av att vara DIYare. Dags att prova slitsade portar...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/01 :  17:38:23  Show Profile Send linnar a Private Message
Kollade in distkurvorna.
De måste vara uppmätta med väldigt låg volym.
Normalt sjunker disten mot res.frekv för att
sedan öka dramatiskt under resonansfrekv.
Om lådan är avstämd vid 28hz borde distkurvorna
vara tre-fyra ggr högre vid 10hz än vad den uppmätta
kurvan visar och dramatiskt högre vid 5hz.

Edited by - linnar on 2004/11/01 17:41:31
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:23:02  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej igen,

Jag tog bort mitt förra svar, det kom till lite för snabbt. Ber om ursäkt för det.

linnar:

quote:
Kollade in distkurvorna.
De måste vara uppmätta med väldigt låg volym.
Det stämmer, inmatad effekt är mindre än 1 W.
quote:
Normalt sjunker disten mot res.frekv för att
sedan öka dramatiskt under resonansfrekv.
Jag tog fram Richard Small’s originalartikel och läste på lite. Han ger dig rätt i att distorsionen ökar kraftigt vid frekvenser lägre än resonans. Däremot håller han inte med dig om att distorsionen sjunker mot resonansfrekvensen.

Det är viktigt att hålla isar två storheter här. Richard Small talar om THD, och jag utgår från att det gör även du. Mina kurvor visar dock inte THD utan SPL.

Om man betänker att konens SPL generellt avtar mycket kraftigt vid resonans, är det ganska naturligt att även distorsionens SPL avtar vid resonans. Men du får inte glömma att porten är generös med distorsion och utan vidare fyller igen den dippen.
quote:
Om lådan är avstämd vid 28hz borde distkurvorna
vara tre-fyra ggr högre vid 10hz…
Om du menar THD håller jag med dig - i princip. Men hur du kommer fram till ”tre-fyra ggr vid 10 Hz” kan jag inte förstå. Om du menar SPL förstår jag däremot inte alls. Men jag är väldigt intresserad. Har du möjligen en referens?

Jag har upprepat mätningarna vid högre effekt (2,77 Vrms vid 80 Hz, ca 2 W). Den effekten ger 116 dB i närfältet (låter rätt högt). Kurvorna visar samma förlopp med andratonen ca 40 dB under grundtonen, vilket motsvarar ca 1% distorsion (oväntat bra värde).
quote:
…än vad den uppmätta
kurvan visar och dramatiskt högre vid 5hz.
Det här handlar om högtalare för musik. En basreflexhögtalare dessutom, som har slutat fungera för länge sen när vi kommer ner till 10 Hz. Så 5 Hz är väl att ta i lite…

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:38:02  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag vill inte gå i polemik med dig när det gäller detaljer.

Jag tyckte bara att disten verkade låg för så låga frekvenser.
Disten sjunker oftast där elementet får hjälp av porten. Gjorde
själv en mätning för att kolla och så var det. Mätte harmonisk
distorsion 2:a 3:e och 4:e tonen. Mitt för portens avstämmning
såg distkurvorna ut som impedansen vid avstämmningen. Disten var
ca 2% från 200hz och ner till 60hz där stiger den till 6% för att
plötsligt sjunka ner till 2-3% för att sedan stiga till 6% igen.
Ytterligare längre ner stiger disten kraftigt för att vid 10hz vara
över 20%. Detta vid 1 watt in. När jag ändrade upplösningen till en sämre
såg jag bara en topp och den hamnade rakt över portens avstämning.
Viktigt med rätt upplösning med andra ord.

Det jag nämner om 5hz är en tänkt teoretisk kurva.
När jag säger 3-4 ggr drar jag till med ett värde som en målande beskrivninga
för "mycket högre".
Jag läser också mycket böcker och skrifter i ämnet.
Har en hel del urklippta artiklar mm.
Det som ibland förbryllar och förvånar är hur olika slutsatser
de olika skribenterna kommer fram till. Därför måste böcker
och skrifter läsas med en smula distans.
Richard Small är antagligen en av de bättre på området och
där vågar man inte diskutera emot.

Du hade 1% dist. Det är en mycket låg siffra om det ligger
på den undre halvan av registret, tangerar elektrostater. Det
hade jag varit mer än nöjd med.

Edited by - linnar on 2004/11/05 00:42:49
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:56:26  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Att säga "Richard Small är antagligen en av de bättre på området" är nog veckans understatement. Han är ju en av grundarna till teorin som vi alla använder för att designa högtalare.

/Anders
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:06:13  Show Profile Send Rhino a Private Message
Tror ni att 19mm MDF skulle gå bra istället? Jag har massa sånt liggande hemma och isåfall kanske man kunde bygga under julen :)
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:09:48  Show Profile Send Ibbe a Private Message
vad är det för bygge till höger om baslådan...?


Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:29:58  Show Profile Send linnar a Private Message
secanbj:
Om Richard Small.
Måste tänka på alla andra vetares status och inte
"dra på" för mycket.
Men vist har du rätt.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:21:25  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej igen!

linnar: tack för ditt svar!

Jag håller verkligen med om att det kan vara svårt att tolka vad olika skribenter egentligen menar. Därför är det ibland kul att kunna bygga själv, mäta och diskutera - om man nu har böjelsen att verkligen vilja veta, förstås…

Distorsionen jag visar är oväntat låg! Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta THD mot frekvens utan mäter SPL för respektive överton. Dina siffror anger i alla fall att det är THD vi talar om, så nu kan jag följa ditt resonemang. Tack.

Observera att jag inte hävdar att ”distorsionen” från högtalaren är 1%. Det är bidraget från andratonen som är 1%. THD summerar ju bidragen från samtliga övertoner och är betydligt större. Dessutom tror jag att även andra källor, såsom vibrationer från lådans hölje, bidrar till THD.

Rhino:

Sannolikt går det alldeles utmärkt med 19mm MDF. Jag vill dock rekommendera att du stagar internt i lådan betydligt mer än jag gjort, speciellt mot fronten. Som jag tidigare skrivit någonstans är motorn på det här elementet väldigt stark och lådan vibrerar verkligen om du inte ser upp.

Min personliga erfarenhet är att MDF är lite för hård för bashögtalare. Mitt favoritmaterial är 25 mm plywood, speciellt riktigt mångskiktad plywood som är fri från luftfickor (snickeri-kvalitet). Jag föredrar den ”respons” som trälådan ger framför den som MDF ger, men det här är min egen subjektiva syn på saken.

Som vanligt finns inget rätt och inget fel – så prova med de skivor du har, staga bättre än jag gjort och använd minst dubbel tjocklek i fronten. Lycka till!

Ibbe:

Tack för att du frågar! Det där är mina tidigare basar av egen konstruktion. 72 liter basreflex i EBS (Extended Bass Shelf) -avstämning 25 Hz. De använder en 8 tum Audax HM210Z0. De är byggda av 25 mm björkplywood med 4 mm ekplywood utanpå. Tunneln är gjord av en 100 mm gjutform för betongplintar. Spikes från Biltema, mycket prisvärda.

Jag har haft dem i ca 6 år och de spelar väldigt fin, ren och mycket djup bas. Mina kompisar är väldigt förtjusta i den basen. Den är lite mera ”mogen” och lite mer ”bottenlös” än i de små lådorna, men det känns faktiskt lite fel att jämföra de två. Jag är väldigt nöjd med deras musikalitet och den otroligt låga distorsionen. De spelar ruskigt rent. 8-tummaren ger samtidigt en väldigt ”torr” bas, vilket är något jag gillar skarpt.

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/11/06 09:41:30
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000