Jag ska köper ny högtalekabel till min Exposure för/slutstegs kombination och de är känslig för hög capacitance. Original Exposure kabel är multi strand kopper konstruction och har 20pF/metre. Min fråga är vilken värde den skulle har pF/foot? Är det så enkelt att man dela värden med 3 eller finns det andra sätt att räkna ut svaret. Mycket tacksam för alla svar och förslag på kabel med låg capacitance.
Jag ska köper ny högtalekabel till min Exposure för/slutstegs kombination och de är känslig för hög capacitance. Original Exposure kabel är multi strand kopper konstruction och har 20pF/metre. Min fråga är vilken värde den skulle har pF/foot? Är det så enkelt att man dela värden med 3 eller finns det andra sätt att räkna ut svaret. Mycket tacksam för alla svar och förslag på kabel med låg capacitance.
Richard
Mjo, Som en normalfot normalt inte är en meter lång, så bör du dela med tre.
Det borde nog inte vara mycket svårare än så. Men, vi får väl ändå avvakta tills "siffer-formlernas Fred Astaire" steppar in och reder ut begreppen... (Dom brukar vara snitsiga på att välta soffor, utan att man förstår hur det gick till.) :-)
Mvh Strmbrg,
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
Är slutsteget känsligt för hög kapacitiv belastning? Det verkar lite dumt att tillverka et sådant effektsteg för då kan man inte glädja alla ägare av elektrostater men det är ju en annan fråga..
Dela F/meter med 3.28* så får du värdet i F/foot.
*eller multiplicera med 12x0.0254 (tolv tum = en fot och en tum är 0.0254m) = 0.3048