HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bandpasslåda av 15"-bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:03:36  Show Profile Send elohim a Private Message
Jag har en fin 15" Prophon-bas som jag tänkte använda till något. Min tanke var att fylla ut frekvenserna nedåt, genom att bygga en bandpasslåda till den basen.

Min fråga blir; bör det vara ett speciellt element för att det skall kunna passa i en bandpasslåda för djupbas? Är det någon som testat göra detta med 15"-bas som kan berätta lite?

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/07/25 :  16:16:33  Show Profile Send gongken a Private Message
Elohim är ju Gud och står i pluralis majestätis...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/07/25 :  16:54:47  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Hej elohim.

Bandpasslåda har väl en tendens att slöa ner transientsvaret om jag inte minns helt fel. Och en 15" av halv-bra kvalla, har nog inge vidare transientsvar i sig. Kombinatinonen blir nog inte allt för lyckad misstänker jag.. :F
Varför gör du inte en vanlig basreflex istället?

Som svar på din fråga; Det beror väl lite på elementet i sig. Har du inte lite siffror att dela med dig av? :)
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:00:25  Show Profile Send elohim a Private Message
mjodå, kan nog trolla fram parametrar. tänkte mest om det ens var passande att bygga en sådan låda för att få lite djup-djup-bas. Har byggt en b2-låda med två sådana element, och den låter jäkla fint. Men ny har jag två stycken över och vill leka lite med dom =)

kanske något annat förslag på design för att få djup bas? har fin snärt i den andra lådan.
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:30:21  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Hej!

Ja isåfall så kan du ju laborera med Längden på rören lite om du nu måste ha en bandpass.
Ett förslag om du vill ha riktig lågbas är ju att bygga en isobarik. Det är ju en låda speciellt anpassad för djupbas. :)
Bör delas vid 90Hz eller under då frekvensgången blir väldigt ojämn i de lite högre registren. En liten detalj till är att elementen måste vara lika hårda i fjädringen utåt som innåt.


MVH

(edit; stavfel)

Edited by - Ekbäck on 2004/07/25 17:31:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000