HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mindre knaster med bra skivspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:28:30  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Efter en nästan två månader lång väntan på min Pro-Ject RPM9 så har den då äntligen anlänt Efter ca 10 timmars spelande så är det slående hur lite knaster som hörs trots att många av skivorna jag spelat är från 80-talet och därmed ganska dammiga innan skivborsten får göra sitt... När plattorna inhandlades så spelade man ju inte på någon höjdarspelare och det knastrade ganska friskt
Så frågan är om det knastrar mindre om man har en bra spelare? På spelaren sitter en Grado gold monterad.

Musiclover!

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:18:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Antagligen har du bättre puppa idag åxå och den gör det största skillnaden, sen blir det ju mindre oljud från en bättre spelare, mindre rumble svaj osv....



HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:37:39  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Är det nålens slipning som svarar för den största skilnaden?

Musiclover!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:56:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Citat: " Är det nålens slipning som svarar för den största skilnaden?"
Jo det är just det att dina skivor spelas av med en för skivorna ny nål och det gör att skivorna kommer att knastra mindre. Formen på den nya nålen kommer att ligga ann i skivspåret på ett ställe som tidigare är orört.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:04:25  Show Profile Send bassman a Private Message
Sedan är det nog oxå en psykologisk effekt av att man lägger mindre märke till knaster om musiken låter bra, man fokuserar annorlunda.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:48:37  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nu är det så att inga av skivorna är mina av de som inhandlades för 10-20 år sedan (de är min brors) och resten är helt nya 180 g pressningar. Men faktum kvarstår att det är väldigt mycket mindre knaster än när jag lyssnat på vinyl förut och då ska jag tillägga att jag inte lyssnat så mycket på vinyl i riktigt bra anläggningar.

Musiclover!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:07:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Dyrare pickuper har nålar med en slipning som gör att de får en större anläggningsyta mot skivan jämfört med en vanlig sfärisk. Det finns ett antal olika specialslipningar som jag antar bidrar till det höga priset. Det borde också ge mindre skivslitage.
Jag skulle också tro att upphängningen är bättre så att det blir mindre ringning och andra eftereffekter när pickupen "kraschar" mot hack ock dammkorn.

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:22:05  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ja bra låter det iaf med Miles Davies och helt olyssningsbart med Gyllene Tider men det gör inte så mycket eftersom det är kvalificerad skitmusik Vad som överraskar är hur bra i stort sett alla Madonas skivor låter största överraskningen hittils!

Musiclover!
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:46:59  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Skivbrus/knaster.

- Repor/hack sitter där de sitter.

Andra tips:

+ Ny nål/upphängning gör, som andra redan påpekat, att signalen blir renare. Jag skulle vilja säga att nål bör bytas oftare än man tror. Bra pickup är ett måste för att få ut det mesta.
+ Med sofistikerad rengöring går det att få ner bruset markant. Våt/vakuum. En bra skivborste.
+ Många skivor har centrumhålet lite offcenter. Jag brukar göra hålet lite större, justera skivan så att armen inte rör sig i sidled alls. Markera lite lätt vid centrumhålet vilken punkt som ska vara närmast centrumtappen. Ljudet blir stabilare.
+ Vakuumskivtallrik ger än bättre stabilitet (önskar jag hade en)

För den som kan:
+ Mät upp frekvensgången med datorljudkort och svep. Optimera lasten för pickupen.
+ Skaffa testskivor för att ställa in PUn. HiFi News test record. För att ställa in nåltryck och antiskating optimalt. Kan minska distorsionen.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:52:56  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Tack för de tipsen T.A.Edison! Att hålet inte är helt centrerat på vissa skivor har jag upptäckt men de skivorna har för övrigt låtit så dåligt att jag inte kunnat uppfatta nåt konstigt pga armens vilda dansande. Vilket har störst negativ inverkan oplan skiva eller ocentrerat hål?

Musiclover!
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/27 :  18:37:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ocentrerat hål ger generellt större fel än skivojämnheter, tror jag. 0.1 mm felplacerat hål ger 0.05-0.1% svaj. En tiondels millimeter alltså. Tänk då vad 1 mm felplacering ger. Då hjälper det inte att man har 0.05% svaj på skivspelaren.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:29:03  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Efter att ha lyssnat på ca 40 plattor tycker jag att det är dax för liten recension av vad en RPM9 mäktar med mot en Pioneer DVD668 som anses vara en bra multispelare, inte minst av LTS. Det första man lägger märke till är att röster har en bättre klang, mer värme och betydligt mindre grynighet, det andra att varje instrument är bättre definierat och att ljudbilden inte flyter ihop så mycket. Med bra pressningar tex Miles Dvies Decoy eller när Cornelis sjunger Bellman (om ni någonsin tänkt på hur illa cembalo brukar låta så ska ni inhandla denna inspelning och höra B J:son Lindh fingra fram det bästa ur instrumentet) låter det helt enkelt trovärdigt och man glömmer nästan att man sitter hemma. Finns det då några fördelar med CD/SACD? Självklart så finns det inget knaster och vissa detaljer framträdet helt klart bättre men klangen och helheten är helt enkelt tråkigare, lite platt och kal skulle man kunna säga. Riktigt bra inspelningar som tex Chris Jones Automobiles and Motorhomes kommer dock väldigt nära "vinylkänsla" och kunde man hitta fler inspelningar av den kalibern så är det nog tveksamt om det är värt att pyssla med vinyl...
Senare i höst ska det bli intressant vad man kan åstadkomma med en bättre puppa och en speed box till spelaren då ska den också få gå en match mot en Audionet ART V2 som är en erkänt bra CD-spelare.
Sammanfattningsvis kan man nog säga att vinylfrälsningen är nära!

Edit: stavfel...

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2004/07/28 22:57:18
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:56:07  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nu kommer jag med en fråga till de som har stor vana av vinyl och då framförallt justering av tonarmar och pickupper. Efter att ha spelat ca 50 skivor så gjorde jag en finjustering av nålens och armens injusteringar eftersom vissa inte satt helt enligt reglerna, och vad hände då? Jo ljudet blev helt plötsligt väldigt s-igt med riktigt hissad/spretig diskant (gissningsvis ett par dB) så jag startade CD-spelaren för att jämföra och jo det var inge hjärnspöke. Nu har jag spelat ett par plattor efter justering och ljudet har fallit på plats igen, så då kommer själva frågan. Om man ändrar lite på en nästan inspelad puppa kommer den tillfälligt låta oinspelad?

Musiclover!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/30 :  12:08:45  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Lt: Vet faktiskt inte...måste hem o testa...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:01:29  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nu kommer nästa fråga Har just läst att VTA påverkar om ljudet blir ljust/mörkt. Hur ska jag justera för att få det lite mörkare? Min gissning är att jag ska höja armens infästning.

Musiclover!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:17:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
LtA: tvärtom...vrider du pickupen motsols får du mer diskant vinkel > 20 grader, medsols, mer bas vinkel <20 grader

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:22:15  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ja jag upptäckte just att jag vände på det hela. Jag ska alltså sänka armen något.

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:27:07  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det funkade!?! Underbart

Musiclover!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000