HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klangmatchning i praktiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:07:45  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag undrar vad som är viktigast att tänka på när man klangmatchar högtalare? Fasgång, känslighet etc.

Jag har ett par klonade ProAc 2.5 och vill använda dem som frontar i ett surroundsystem. Någon som har några mätningar på deras fasgång? Funderar på att bygga subba, center och bakkanaler själv. Dock har jag ingen möjlighet att köra ProAc 2.5 kloner i samtliga kanaler. Funderar på t.ex. HFLS-1. Några tips?

/Pontus

/Pontus Haglund

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/29 :  20:55:44  Show Profile Send marens a Private Message
Hej, jag tror jag har svaret på din fråga. Egentligen kanske tråden hör hemma under flerkanals.

Det som är viktigt för att ljudbilden ska bibehållas när man kopplar in en center är att den har samma typ av spridningsegenskaper (alltså frekvensgång "i 3D" i alla riktningar framför högtalaren) som höger/vänster högtalare och att fasresponsen är snarlik. Jag skulle göra en proac-klon fast stativare med en annorlunda avstämning eller slutan låda. Diskanten ska helst vara ovanför och inte bredvid basen, annars får du inte samma spridningsmönster.

För bakhögtalarna tycker inte jag att "klangen" är lika viktig. Bakhögtalarna har helt annorlunda krav än fronthögtalarna för att få en bra ljudbild. De ska helst ha bred spridning och kan man inte placera dem långt från lyssnarna så är det en stor fördel med ett större antal högtalare som man sprider ut för att man inte ska höra bara en högtalare om man sitter vid sidan av.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/30 :  08:19:12  Show Profile Send Pontan a Private Message
Helt rätt angående forum Marens, borde lagt den under flerkanals. Kanse någon moderator kan flytta dit den?

Intressanta egenskaper du lyfter fram, speciellt symmetrin. Om jag gör en stativare med samma element som in mina kloner vertikalt placerade blir det lite svårt att möblera. Ställer jag den brevid TV:n är den ju inte i center längre... Kanske ska göra en "vanlig center" med dubbla midrange-element och en diskant i mitten för att få till det? Fast då är det ju svårt att få till samma fas-fekvensegenskaper som klonerna.

Vilken knivig grej!

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  12:19:10  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tror du hamnar mer rätt på DIY. Sök där, har för mig att någon byggt en clon-center redan.

Gillar man flerkanal tycker jag centern är den viktigaste högtalaren. Röster vet vi ju hur dom ska låta, därför får dom inte bli fel. Så jag tycker inte centern får bli någon nerbantad nödlösningsversion av frontarna. Men det finns oxå dom som tycker man kan skippa centern helt. Smaken är som...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/30 :  12:35:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Dynamik och transientåtergivning är viktigt om du tittar på film. Förvisso så är det mycket dialog i centern, men kör en bil förbi så "hoppar den inte över centern". Så så lika du kan komma framsystemen i alla avseenden är förstås viktigt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/07/30 :  13:09:59  Show Profile Send markih a Private Message
Marens har helt rätt: Fasgång och spridningsegenskaper är viktigast. Klangmatchning för frontarna är också viktigt, fast det ingår ju i spridningsegenskaper.

De vanliga frontarna med liggande MTM är egentligen inte alls bra anpassade för sin uppgift.

markih
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/30 :  13:25:57  Show Profile Send Pontan a Private Message
markhi: Hur komemr det sig att "MTM" inte är bra? De är ju symmetriska i alla fall. Spridningen borde väl inte heller bli sämre?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/30 :  13:34:06  Show Profile Send marens a Private Message
Den bästa lösningen kan som lasselite nämner vara att inte ha någon center alls, men ifall du har bestämt dig för att bygg en center så tycker jag du ska iaf använda samma element och lådform som i proac-klonen (inte dubbla basar). Om du måste ha den liggande så är det nog inte hela världen även om det bästa är att ställa den upp i samma höjd som de andra frontarna.

MTM har fler "fingrar" och en smalare huvudlobe i vertikalspridningen än en TM.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/30 :  13:49:44  Show Profile Send marens a Private Message
Ok, vi drar väl i gång den gamla förberedda MTM vs TM presentationen då.:

graferna visar teoretiskt uträknad vertikalspridning med låsta frekvenser och variabel vinkel resp variabel frekvens och låsta vinklar.

MTM:
http://hem.bredband.net/b238588/3kMTM.gif
http://hem.bredband.net/b238588/3kMTMfreq.gif

TM:
http://hem.bredband.net/b238588/3k2w.gif
http://hem.bredband.net/b238588/3k2wfreq.gif
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:06:17  Show Profile Send matson a Private Message
Du kan bygga en center med denna formen och behålla originalfiltret intakt:

Mvh
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:54:39  Show Profile Send markih a Private Message
Pontan: Så som Marens visar i sina simuleringar, får MTM (som Marens säger) fler fingrar och smalare huvudlob i spridningen "längs längden på högtalaren". Med liggande MTM blir horisontalspridningen kass, vilket ju tyvärr motverkar centerhögtalarens uppgift.

Det är bara så märkligt att det finns så många centrar som är gjorda på detta vis, men det ser kanske fräckt ut, eller nåt, vad vet jag?

markih

Edited by - markih on 2004/07/30 14:55:02
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  15:07:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Blir det bättre med M vinkel T vinkel M? Eller kanske T(vinkel?)M(vinkel?)T

Å om man nu envisas med vinklar på baffeln Konvex eller konkav?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/30 :  15:14:40  Show Profile Send marens a Private Message
lasselite: nä

Angående MTM-centrar: Vissa tillverkare försöker ju iaf att inte göra på det sättet, B&W:s lite dyrare modeller tex. Det måste ju betyda att de är fullt medvetna att de gör fel på de billigare högtalarna.

Edited by - marens on 2004/07/30 15:21:05
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  15:36:17  Show Profile Send lasselite a Private Message
Att ställa en TV på en B&W av klass är en bedrift i den högre yogaskolan

Vad orsakar spridningsfelet? Interferens mellan elementen?

Vi e lite OT, e d OK med trådskaparen?

Edited by - lasselite on 2004/07/30 15:38:46
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:59:17  Show Profile Send matson a Private Message
Sen skall man komma ihåg att det är möjligt att ge en högtalare MTM konfiguration men att man gör den som en 2,5-vägare.

Då minskar ju problemen.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000