Author |
Topic  |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 10:07:13
|
Är det någon som har koll på den här genren?
Det rör sig om avant-garde musik i utkanten av rock-genren. Frankrike och Japan är de två länder som är stora i det här sammanhanget. Magma är det kanske viktigaste bandet men det finns ju fler. Bondage Fruit från Japan är ett spännande band. Nyligen hittade jag något som heter Archaia som också verkar vara bra.
Vilka band i övrigt är värda att utforska? |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 22:27:55
|
mina favoriter:
ok, Magma först då. sen resten.
Bondage Fruit Eider Stellaire Eskaton Francois Thollot Koenji Hyakkei Kultivator (svenskt band. för omväxlings skull) Lockwood Top Vander Widemann (i princip magma. tror de gjorde ett album under här namnet: "fusion") One Shot (bassisten och gitarristen från nya Magma line-upen) Present Ruins (de har ett sidoband som heter Knead. stort sett samam stil) Shub Niggurath Thinking Plague (vet inte om man ska kalla detta zeuhl... men det är mer medeltid. mer i stil med UZ/Art Bears. om du förstår) Weidorje Zu
edit: detta är en av mina favorimusikstilar. så fyll gärna på! jag är alltid hungrig på lite ny galen Zeuhl  |
Edited by - Silversurfaren on 2004/08/05 22:37:29 |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2004/08/08 : 10:35:16
|
Till Nisse83: Har du koll på om Magma's live-2CD från 1981 är bra? Hur ligger den till jämfört med de klassiska albumen från 70-talet?
|
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2004/08/08 : 23:11:37
|
jorå, den låter bra ... verkar som det blev mer jazz rock från mitten på 70-talet och över 80-talet. mer "lattjo" och "svängigt" alltså :-P
men den är helt ok ändå. även en del av 70-tals grejorna har ju dom tendenserna. Attahk t.ex. Eller det första albumet. |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2004/08/09 : 16:32:35
|
det är du o jag, Jesse som häckar en i denna tråden... kan inte Io joina in ;)) det blir roligare när man är fler. eller nån annan okänd magma-fan därute? |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 11:34:59
|
Det är ju ofta svårt att sätta etiketter på musik, men vad är egentligen karakteristiskt för zeuhl? Jag har en skiva vardera med Magma, Kultivator och Thinking Plague och tycker de låter väldigt olika. |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 16:01:30
|
ja, som jag sa innan så tycker jag också Thinking Plague är annorlunda...
det var dock nån som hade en rolig förklaring på zeuhl. läs här:
a1) operatic vocal quality consisting of either: i) low, Viking-like male vocals or ii) high, Valykrie-like female vocals, or iii) shrieking falsettos either male or female a2) vocals are singing: i) mystical, apocalyptic and/or warlike chants, or ii) otherwise similarly-minded, made-up gobbledygook b) heavily fuzz'd bass in foreground; just as much a lead instrument as regular electric guitar (if present) c) heavy presence of Fender Rhodes often playing repetitive chord patterns d) manic-depressive drumwork (manic only if Ruins) that raises eyebrows e) wacky song titles that sound like they would make good Japanese movie monster names (e.g., "Kohntarkosz", "Vilna", "Marochsek", etc.)
|
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 16:05:58
|
Kanske Ahvak, som Nisse83 tipsade om i en annan tråd, platsar här?
AMG skriver bl.a.: a very nice piece of work, characterized in part by the dissonance and sledgehammer intensity of Zeuhl-style goth groups like Univers Zero or Present, but with legitimate art rock and even chamber music pretensions as well, and a musical scope and dexterity that are superior to more narrow-focused musical kin. Tricky polyrhythms and chromatic instability are the norm. Middle Eastern rhythms and motifs are sometimes evoked (but not excessively), and the group's use of dynamics is exemplary. |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 14:04:59
|
Har precis köpt två cd som verkar kanonbra efter första lyssningen. Båda finns på de listor som Nisse83 länkade till. Den ena är Eskaton - Ardeur.
 Gruppen har ju redan nämnts av Nisse. Brukar jämföras med Magma i de recensioner jag läst.
Den andra är Dün - Eros.
 Tyngre dynamisk musik med framträdande basspel. Båda kan rekommenderas å det varmaste!
|
Edited by - aplodon on 2004/10/09 16:48:50 |
 |
|
|
Topic  |
|