marbrink: Vad är det för "speciellt" med lindningarna? NordOst verkar ju inte veta varför de är så bra. Bara att de är. Som "Jorma" säger så finns det nog inte en chans i världen att en viss sorts "kabelgeometri" kan skydda mot störningar, iaf inte relativt sett. HiFi&Musik verkar verkligen vara tämligen oseriösa.
Jorma: Vore det inte nyttigt att se vad som inte fungerar? Ärligt talat tror jag inte en sekund på att någon skulle söka 15 patent på en kabel.
Vilken hifiskribent? Lätt att maila och fråga, jag är väldigt nyfiken.
ALLA: Isoleringsmaterial är kanske viktigt, men varför bara på de kablar man kan se med blotta ögat?
quote:Gerhar46: Som "Jorma" säger så finns det nog inte en chans i världen att en viss sorts "kabelgeometri" kan skydda mot störningar, iaf inte relativt sett
Du har missat en sak när du påstår att jag skulle ha sagt att en viss sorts kabelgeometri inte kan skydda mot störningar. Det kan den visst. Det som jag skrev tidigare var att teflonlindningen inte kan ge en skärmning. Det är en tunn Teflontråd lindad runt varje ledare i dessa Nordostkablar. Jag tror att dom kallar det monofillament. Däremot kan lindning av ledare ge ett visst skydd och en förbättring av kabeln.
quote:Isoleringsmaterial är kanske viktigt, men varför bara på de kablar man kan se med blotta ögat?