HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur bäst använda en Ulveco MCB500 transformator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:18:13  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan
Jag hittade en transformator på loppis i trakterna av Lammhult(?)
Närmare bestämt rn Ulveco MCB500 tillverkad av MCB France!?!?

Tekniskt: in 220V +/-15% 50Hz
ut 220/230V +/- 1%
500va
2 st kondensatorer vars värden jag ej kommer ihåg, skrivet innuti löddan.
Vad jag lyckats utröna med hjälp av sökfunktionen är att 500va räcker till en cd & pre, på sin höjd Jag har inte provat den ännu eftersom jag inte har någon jordad förlängningssladd lång nog ännu (Har bara jordat i köket)
Jag har "tomkört" den och får ut 224 resp. 234 volt. In variear det mellan 205-218, sporadiskt kollat under dagen igår

Om den nu skulle förbättra ljudet på något sätt så måste den 1, byggas in i en liten ljuddämande låda, med ventilationshål, så att den kan placeras nära cd mm, med förlängningskabel från köket Eller kan den placeras i köket, där det lilla brummet den gerifrån sig inte stör, med kabel till vardagsrummet.

Som jag fattar det (dvs. inte mycket) så BÖR en dylik traffo kopplas in i jordat uttag !!? cd & pre är ojordade. spelar det någon roll om man kör ~220 eller ~230 volt?

Om det inte hjälper ljudet så kan jag ju alltid prova den på vår eminenta TV

Är det något jag missat eller helt enkelt fattat fel???

Ful är den iallafall

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/08/19 07:43:54

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:57:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om det är en "vanlig" trafo (vilket ju brummet tyder på) så blir inte jorden några problem. Men om det är en ringkärna hur tänkte du koppla in jorden då???

Du verkar ha fått tag i en rejäl isolationstrafo.

Men du behöver inte jorda den om du använder den i ett !"ojordat rum". Nu snackar jag ur elsäkerhetssynpunkt. hur det förhåller sig med "ljudmässighet" och jord lämnar jag där hän.

Kondingarna är med största sannorlikhet : faskompenseringskondingar. Men de kan också vara avstörningkondingar, men 50 öre på faskomp.


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  08:11:31  Show Profile Send mace a Private Message
Det jag hittade om jordning genom sökfunktionen var detta
quote:
Hej!
Har du ojordade uttag idag? Om du har det så bör du tänka på att sekundärlindningen får sk. flytande nolla om den inte nerjordas. Det blir i så fall två faser på vardera 120 volt. Så mitt tipps blir att jorda ena sidan på sekundärlindningen så du får en nolla


Därför var jag lite orolig + att alla in/utgångar på Ulvecon är jordade.

Vanlig trafo -- ringkärna, hmmmm

Tackar för hjälpen +++++
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:30:56  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hmmm
alla in och utgångar jordade???
Var inte så säker på att trafons in och utgångar är jordade!! KAN vara så men jag sätter 50öre på att Nätsladden är jordningen.
Man brukar ha mellantrafos just för att slippa jorden!! Låter lite krångligt och jag vet ju inte vad denna har varit till. Men för att kunna jobba med TVapparater och annan elektronik bl.a oscilloskåp måste man skilja Nollan och jord (som normalt är samma potential och samma punkt inne i centralen)

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:13:39  Show Profile Send mace a Private Message
Jag skriver som en tvättsvamp

Nätsladdens stickpropp är av jordad variant och de två uttagen är jordade.

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/08/19 :  19:01:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Utan att kapa tråden så har jag hamnat i samma sits då jag också har funnit en snarlik trafo på loppis . Enligt din beskrivning så är min uppbyggd likadant med kondingar, även på min är det jordat på ut och in sladd (hmm). Jag har dock provat och funnit att cd mår bra av trafon cd är ojrdad men det fungerar än då. En liten bonus fanns med då jag kom hem och öppnade en lucka som satt på sidan - manualen - jodå den var med och lite mer fick man veta och hur man skulle handha trafon. Vad betalade du för din trafo mace om man får fråga.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  20:21:45  Show Profile Send mace a Private Message
Kapa på bara

25 friska kronor, inte spå farligt kilopris

Står det ngt matnyttigt i manualen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/08/20 :  19:02:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
30 spänn gick min på vilket inte är farligt dyrt det gör att man kan räkna det som ett fynd.

Jag kan scanna och skicka över manualen (ett a4 ark) om du vill ha den.

En fundering dök upp då det man menar att man skall ha mer än 500 vA ut för att det skall fungera, min fråga är då: hur många vA ligger det på elnätet, vilket det aldrig nämns något om.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/20 :  22:51:03  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tror inte riktigt att jag förstod din fråga bubbel...
att överbelasta trafos är inte att rekomendera,,,,

men om du räknar med cos fi på 0,8 kan du ta ut ca 400W när du belastar den för fullt : eller omvänt om du tar ut 500VA belastar du nätet med ca 600W
(P=U*I*cos fi)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/21 :  15:45:41  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Jag kan scanna och skicka över manualen (ett a4 ark) om du vill ha den.




Skulle vara suveränt
Jag tackar o bugar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/08/22 :  18:00:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Okej jag skall bara normalisera mig efter kräftfesten så skickar jag över den till dig, scanna och trixa med tungt huvud är ingen hit.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000