Hur väljer man tjocklek på kopparskiktet på ett kretskortsämne med tanke på hur stora strömmar som skall flyta igenom? Jag menar, det lär ju vara skillnad om man skall etsa ett kretskort till en 230V krets än en liten förförstärkarkrets, eller har jag fel? Finns det enkla formler för dimensionering?
Kolla faktasidorna i Elfa-katalogen. Där finns en tabell som knyter ihop kopparskiktets tjocklek, ledarens bredd, strömmen och ledarens temperatur-ökning. Sen vete sjutton hur hög temperatur-ökning man egentligen bör ha.
Jag skall etsa ett kort till min softstart till mitt slutsteg. Det kommer följaktligen att ligga 230 på detta kort hela tiden... Jag skall kolla elfas pryl och se om jag fattar!
Det var väldigt mycket matnyttigt på Elfas sidor... Tyvärr vet jag inte hur tjocka kopparskikten är på de kort jag har, de är köpta i ett pack med en massa olika storlekar. Jag utgår då ifrån att de är de tunnaste och överdimesionerar bredden på banorna samt försöker hålla nere längden på dem... Detta borde väl räcka hoppas jag...