Jag har en subbas som snart är klar. Ca 110 liters basreflex låda med ett 10" Peerless SLS element i. Min tanke är att kanske köra den sluten till musik och basreflexen öppen till film.
Finns det någon därute som gjort en plugg till basreflexen? Som kanske kan berätta om det ens funkar?
Den skall ju vara något flexibel men ändå inte släppa genom någon luft. Vad kan man tänka sig för material till denna plugg?
Anledningen till att jag vill prova med plugg är mest de diskussioner jag läst om att en sluten låda skall lämpa sig mer till musik, bla pga den flackare frekvenskurvan. En sluten låda skall enligt dessa diskussioner ge en "torrare" och "fastare" bas än en låda med basreflex, som tydligen skall ge en mer "byxfladder / mullerbas" som kan passa bättre till film.
Som Ekbäck skrev så blir det väl handdukstricket först, men om någon har förslag till materialet till en plugg, gör gärna ett inlägg.
Marantz hade också en plugg i sina större modeller, Den var gjord av skumgummi och en aluminium skiva framför. Visst var det skillnad med den i eller ur.
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
En korrekt avstämd basreflex skall inte ha några konstigheter för sig. Över avstämmningen skall det inte höras någon skillnad mellen en sluten låda och en basreflex. Den största förtjänsten med en basreflex är att den distar betydligt mindre i lågbasen än en sluten låda. Om den inte gör det är den troligen avstämd för IF. IF= Imponerings Faktor. Sådana lådor låter alldeles för bummligt för att kallas hifi. I det läget kan man fylla lådan helt med dämpmaterial. Porten fylls med packad dämpmaterial. Man kan prova sig fram med olika packningstätheter. Tanken är att den stora puckel som dessa lådor har runt resonansen skall breddas och sänkas. Fylld låda av dämpmaterial sänker ljudhastigheten och minskar lådans eget tillskott av bumlighet.
Gerhard46: Med längden o diametern på basreflexröret har jag avstämt lådan till ca 23 Hz. Frekvenskurvan såg mkt bra ut i flera simuleringsprogram med 110 liter och avstämd till 23 Hz. Är den då underavstämd?