Har gjort en liten modifikation på Anthonys N-kanalsförstärkare som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på. Orginalförstärkaren finns att se i pdf:en här nedan http://bildarkiv.hififorum.nu/pellew/n-channel.pdf Tanken har varit att byta ut en del komponenter mot sådana som jag redan har för att hålla ned priset. Har även sänkt spänningen och effekten på förstärkaren. Här kommer schemat:
Hej! Jag har kikat på ditt schema och jämfört med mitt eget. Då jag byggde mina så satte jag också bara in ett par utgångstrissor och använde schemat oförändrat i övrigt. Det har fungerat bra. Du har gjort lite mer förändringar på ingångssteget som jag förstår. Min fundering är över den lilla 22pF kondingen du satt dit i återkopplingen. Varför har du gjort det? H/S
Jag har bytt ut strömgeneratorn till ingångssteget för att minska komponentantalet, plockat bort förregulatorn som satt innan U5 i mitt schema (med sänkt matningsspänning bör den inte behövas) och lagt till C16 (22pF) för bättre stabilitet. Har även lagt till C15 som sänkte distorsionen 10 ggr enligt pspice.
Intressant, när jag kollat stegsvaret på mina steg med fyrkantvåg så har jag inte fått snygga svar. Det har rundats av tidigt i frekvensen. Kan dina moddar vara lösningen på det, tänker då närmast på C15 och den lilla 22pF i återkopplingen. H/S
Radelius: om du känner för att labba lite: prova med att sänk värdena på motstånden R27/R22 (i schemat ovan) till c:a 50R (22-100R). Kortslut R28. Hur ser fyrkantsvågen ut efter de föreslagna ändringarna? Observera att ändringarna kan ev leda till instabilitet, särskilt om anslutningarna till sluttrissorna är långa.
PelleW: Skulle inte ha tagit bort det "mittavkopplade" motsåndet (inkl kondingen) som du ersatt med R20. Inte heller de source/drain_motstånden för utg.trissorna. Möjligen skulle jag ha sänkt värdet på dessa.