Jag är ganska ny på det här med högtalarbyggen och sånt. Men jag är ganska så fascinerad av Horn. Och vill få tag på några relativt billigt. Och då ser det ut som det blir att bygga själv. Och jag är ju inte direkt någon guru när det gäller egna konstruktioner, allra helst inte horn. Så det får ju bli en redan existerande modell.
Då till min fråga. Vad är det för horn jag ska bygga? Jag har ju sneglat åt valuetronics VH-1. Men jag har fått intrycket av andra att dom har sina brister. Vilket kanske inte är så konstigt. Men finns det något bygge som lämpar sig för oss som inte slänger ut en månadslön eller två på högtalare?
Vore ju kul om någon här hade en egen konstruktion att dela med sig av.
Voigt-horn är det bästa lättaste och billigaste man kan bygga. Egentligen är det en kvartvågspipa. Högtalartypen kan arbeta mycket högt upp i frekvens med samma element som spelar in i pipan. Rejält med gung i golvtiljorna blir det också. Det finns massor av länkar på internet.
Stora horn har en sagolik dynamik. Värd varje kvadratmeter golvyta och MDF-platta. Jag själv har i 15 år gått runt och grubblat på ett par bashorn,men arbetslöshet,urlakad plånbok,flickvän och nu tillslut två små bustroll i hemmet har varit en begränsande faktor. Jag hadde ett 150 liters horn till min klockradio med ett bredbands element från en tv i. Det kunde fylla ett 22kvm vardagsrum med hög musik. Det slängdes tyvärr ut vid en flytt.Det var FULT!!!.
Det här är ett horn jag varit sugen på att bygga länge http://www.plasmatweeter.de/jericho.htm dock har jag sett en annan ritning som ger något längre horngång. I vart fall så har Jericho hornet rimmliga yttermått i normal golvhögtalarstorlek.