Author |
Topic  |
|
M_N
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 10:48:59
|
Köpte en Ultimate Outlet i somras som jag hittills är helt nöjd med. Kör just nu hela anläggningen på den, men provar hela tiden olika varianter. Har börjat fundera på nytt nätkablage och vill minnas att jag här på forumet läst att en del erfarit fösämringar med "riktiga" nätkablar använda tillsammans med nätfilter och/eller aktiva strömrenare. Hittar dock inte tillbaka till dessa inlägg. Så jag frågar helt enkelt efter erfarenheter och rekomendationer.
Idag använder jag förresten std nätkablar samt några DIY på Ölflex. Har 5 st kablar i anläggningen och kan tänka mig spendera ca 4000 om jag hittar något som ger mig en bättre upplevelse vill säga. Hur satsar jag dessa kulor på bästa sätt? 1 eller 2 kablar? Före eller efter UO?
Jag vet att egna prov är enda sättet, men jag startar processen med en fråga här...
thanks / MN |
Edited by - M_N on 2004/09/01 10:51:14 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 11:22:20
|
Kolla med wolfgang på Creative Audio, han har en kabel från Audio Agile som jag testat, den ligger på 850:- för 1 meter, 995:- för 2 meter...
Riktigt bra och välbyggd...
/Martin |
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 15:36:34
|
Jag kör själv UO på front equipment och aktiva högtalare. Jag bor i ett äldre hus, För mig blev det betydligt bättre när jag skaffade UO, men när jag började lasta den med diverse slutsteg och grejer blev det helt enkelt för mycket. Jag provade att sätta på den tjockaste nätkabeln jag hade och samtidigt byta ut vägguttaget till HMS singelkontakt. Acoustic Zen Tsunami sattes mellan väggen och UO:n. Ljudet fick mer pondus och attack. Dock tycker jag att man skall byta ut kontakterna på kablar till Furutech bästa Gold FI-35 och FI-25, mer rappt ljud.
Om jag skulle välja ny kabel idag till UO:n från väggen skulle jag titta på Jormas nya Bybee kabel, Acoustic Zen Tsunami, Nordost kablar och självklart PS-Audio powerkablarna. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 15:45:19
|
Jag känner bara till en strömrenare där man rekommenderas att inte använda speciella nätkablar och där det påstås låta bättre med vanliga standardkablar (Terminator, enligt Hifi Consult).
Jag har sett några påståenden om att Nordosts nätkablar inte passar bra ihop med strömrenare. Har ingen aning om detta gäller generellt eller handlar om olyckliga kombinationer av komponenter i enstaka fall.
Min egen erfarenhet är att man får bättre effekt av att använda nätkablar till UO. PS Audio rekommenderar det, naturligtvis rekommenderar de särskilt deras egna nätkablar! Det verkar finnas många andra som fungerar bra men man kan tänka sig att det är mindre risk för problem om man använder PS Audios. Jag tror att det går bra med en bra skärmad nätkabel men kan tänka mig att det kan bli problem om man har nätkablar med inbyggd filtering (filterboxar, ferritringar).
PS Audio rekommenderar att man använder (special)nätkabel efter UO i första hand om man har begränsat antal kablar. Det verkade stämma men jag testade det bara som hastigast. Det skall ändå blir bra kablar hela vägen så småningom.
|
 |
|
sker
Member

488 Posts |
|
|
Topic  |
|