HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var köper man ett aktivt basfilter ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:07:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bor man i en liten håla som jag så finns det inget utbud på sådana saker.
Det jag nu undrar är vart man får tag i ett sådant.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:50:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
LC Audio's är jag själv intresserad av att testa.

Vidare finns det en uppsjö med aktiva filter som ämnas användas av den proffissionella branchen, kallad PA. Kanske inte så snyggt eller läckert, men funkar säkert. Tror både Ljudia och HifiKit har dessa tingestar.

Jag blir ju nyfiken på vad du har för planer nu...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:08:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Så här ligger det till: Har 4st proson högtalare ståendes, modell dom största.
Eftersom dom är en gåva av min nu bortgångna Mor så har jag svårt för att göra mej av med dom.
BAS finns det i massor , så jag tänkte använda dom som subbor till ett tänkt biosystem.
Djupbasen finns där, men jag vill ta bort allt utom den, de andra högtalarna som jag skall ha som frontar räcker mer än väl till i bas, förutom då just den sista riktigt djupa basen.
Så det jag söker är "något" att filtrera bort all oönskad bas.
Har du något förslag ? Bör ej heller kosta skjortan.
Har förut funderat på ett Zachry 250 eller vad det heter, men har hört många som inte har varit direkt nöjda med detta.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:27:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Inga fler tips ???

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/08 :  14:13:24  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hör med norska EMBLA Audio, samt kolla Behringer. "Oönskad" bas kan med fördel korrigeras med Behringer DSP1124P.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/08 :  14:55:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kolla BSS och Behringer. Vad som skulle göra susen är ett filter kombinerat med parametrisk eq för basarna så blir det fast och bumlar inte.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/08 :  15:09:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har kollat på DSP1124P hos ljudia.
Den är ju avsedd för att ta bort "rundgång" bl.a vid livespelningar.
T.A Edison: menar du att den även funkar som ett aktivt basfilter ?
vet inte så mycket om PA-grejor.

Harry up: vart finner man BSS ? BSS var det inte dom som sålde högtalare på sta`n ur van:s ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:05:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
BSS är en engelsk proffs firma. Dom har skojiga saker som http://www.bss.co.uk/includes/product_sheet_include.aspx?product_id=28
kan ibland gå att köpa beg till vettiga priser. Klart bra grejor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:41:04  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
1124P är också en parametrisk EQ. För rent HP/LP filter måste du nog använda något annat. Berhinger har något filter för strax över 1000-lappen, men jag vet inte hur ett sådant skulle fungera (prof. hög utnivå, samt XLR/balanserade ingång/utgång).

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000