Har en träyta som behöver behandlas. Exakt träslag är jag osäker på, men jag bara måste ha det träet till mina nya px100B.
Frågan är hur jag ska oljebahandla ytan. Vilken blandning linolja och terpentin är lämplig? Eller ska jag välja en specialolja, kanske rent av färdigblandat?
Kokt linolja har större molekylstruktur än kallpressad linolja. Man brukar blanda kokt linolja och terpentin 50-50. Man kan även värma oljan då den blir tunnare och tränger in bättre. Jag tror dock att du vill ha en vaxad yta... Mina erfarenheter av oljning är att det inte ger så mycket yta att tala om utan impregnerar, dvs skyddar. Vaxning däremot ger en mycket behaglig sidenmatt yta att titta på. Jag har provat ett vax till ett elgitarrbygge en gång. Det var otroligt bra. Kommer inte riktigt ihåg vad det hette, återkommer om jag kommer på det. Ett möbelvax kanske?
På mina högtalare har jag haft något som kallas Biolin och är en blandning av bivax och linolja. Det gav en vacker ytfinish som jag är nöjd med. Detta köpte jag färdigt men jag har för mig att jag sett det i receptform i någon tråd på forumet. Pröva att sök på vaxning eller olja.