Vare sig HDCD i sig gör någon skillnad eller inte rent tekniskt så är det vanligen ett bra tecken om det står HDCD på en skiva - ofta innebär det ju att de inblandade är måna om bra ljudkvalitet! Själv tycker jag att det gör viss skillnad rent tekniskt också, men det är ganska svårt att jämföra å andra sidan. Sen är det ju lite mysigt när HDCD-lampan tänds i största allmänhet.
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Opus3 tycks ju använda detta på sina CD's men numera vill de väl att man köper SACD. Niel Young har de på många nya skivor likaså har jag sett det på Lucinda Williams skivor. Men det förekommer nog bara när någon bryr sig om hur det låter. Om man läser lite på nätet om hur det fungerar så inser man att avsikten är (ursäkta min luddiga förklaring)att bevara lågnivå upplösningen och dynamiken på en nivå som 16bitars systemet igentligen inte kan ? Med tanke på vår debatt om sönderkomprimerade usla CD utgåvor av musik så inser man detta knappast behövs i det flesta fall, då CD mediet med lätthet klarar av att återge de "kvaliteter" dessa skivor har, alltså ingen hörbar skillnad i många fall. Det kan också vara svårt att jämföra jag har då inte sett någon skiva som finns både med och utan HDCD. Jag har HDCD och jag har haft en viss nytta av det, men det är inte många skivor som har det.
/Mikael
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3